- Το Μάρτη ο ήλιος βάφει και πέντε μήνες δεν ξεβάφει.
- Ήλιος και βροχή παντρεύονται οι φτωχοί, ήλιος και φεγγάρι παντρεύονται οι γαϊδάροι.
- Άσπρος ήλιος, μαύρη ημέρα.
- Σπίτι που δεν το βλέπει ο ήλιος,το βλέπει ο γιατρός.
- Ο ήλιος του Μαρτιού τρυπάει κέρατο βοδιού.
- Του Γενάρη το φεγγάρι ήλιος της ημέρας μοιάζει.
- Καλός ο ήλιος του Μαγιού, τ'Αυγούστου το φεγγάρι.
Τις διαβάζουμε μία μία και εξηγούμε τη σημασία τους στα παιδιά.
Έπειτα γράφει η εκπαιδευτικός τις παροιμίες σε χαρτί του μέτρου και εντοπίζουμε ποιες ομοιοκαταληκτούν.Υπογραμμίζουμε τις λέξεις που κάνουν ομοιοκαταληξία.
Β. Παίζουμε με τα αινίγματα. Φτιάχνουμε έναν ήλιο από χαρτόνι, δημιουργούμε τρεις λωρίδες στην τάξη και έπειτα χωρίζουμε τα παιδιά σε τρεις ομάδες. Σκοπός είναι η κάθε ομάδα να φτάσει πρώτη στον ήλιο. Για να φτάσει όμως πρέπει να απαντήσει σωστά στις ερωτήσεις-αινίγματα. Όποια ομάδα απαντάει σωστά,προχωράει ένα τετράγωνο.
Αινίγματα
Ακτίνες έχω, ρόδες δεν έχω, κι όμως τρέχω. Τι είναι; (ο ήλιος),
Ένα ταψάκι βούτυρο όλο τον κόσμο αλείφει. Τι είναι; (ο ήλιος),
Είναι 2 παιδάκια, ένα άσπρο κι ένα μαύρο, παίζουν κυνηγητό μα ποτέ δεν πιάνονται.
Τι είναι; (η μέρα-η νύκτα).
Όλοι σας με αγαπάτε μα κατάματα δε με κοιτάτε. Τι είναι; (ο ήλιος).
Εγώ κλείνω το σπίτι μου κι ο κλέφτης είναι μέσα. Τι είναι; (ο ήλιος).
Ένα μάτι έχει κι όλο τον κόσμο βλέπει. Τι είναι; (ο ήλιος).
Γ. Διαβάζουμε στα παιδιά το ποίημα του Οδυσσέα Ελύτη "Ο Ήλιος ο Ηλιάτορας".
Εντοπίζουμε τις σύνθετες λέξεις του ποιήματος και έπειτα ζητάμε από τα παιδιά να βρουν λέξεις που θα χαρακτήριζαν τον ήλιο.Τις συγκεντρώνουμε και φτιάχνουμε το δικό μας ποίημα.
Δ. Εντοπίζουμε στο διαδίκτυο πληροφορίες που αφορούν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της ηλιακής ενέργειας.
Εκτυπώνουμε φωτογραφίες με τον ήλιο σε διαφορετικές οπτικές.
Παρατηρούμε τα χρώματα του ήλιου, όταν ανατέλλει και όταν δύει.
Ποιες διαφορές εντοπίζουμε;
Ε. Παίζουμε το παιχνίδι "Μια μέρα στον ήλιο".
Η παρακάτω δραστηριότητα βρίσκεται στο βιβλίο: "Δημιουργικές διαθεματικές δραστηριότητες",
Με αφορμή ένα ποίημα, Κ.Χριστογέρου-Ε.Ανδριώτη-Κ.Αρμενιάκου, Εκδόσεις Κέδρος.
Αντικείμενα: αντιηλιακό,καραμέλες, καπέλο, πετσέτα, γυαλιά ηλίου, βατραχοπέδιλα, μπάλα θαλάσσης, ένα βιβλίο, μπρατσάκια, ένα μπουκάλι νερό, ένα σάντουιτς, ομπρέλα.
Αφηγούμαστε στα παιδιά τη παρακάτω ιστορία:
"Η μικρή Δανάη αποφάσισε να περάσει μια μέρα στον ήλιο, δίπλα στη θάλασσα. Ετοίμασε λοιπόν την τσάντα της με όλα τα απαραίτητα αλλά επειδή είναι πολύ βαριά θα πρέπει να αφαιρέσει ό,τι δεν είναι απολύτως αναγκαίο και να πάρει μαζί της μόνο έξι πράγματα. Θέλει λοιπόν να τη βοηθήσουμε να διαλέξει σωστά." Στη συνέχεια παρουσιάζουμε στα παιδιά τα δώδεκα αντικείμενα που περιέχει η τσάντα της Δανάης και τους ζητάει να τα ονομάσουν και να πουν σε τι χρησιμεύουν.
Κάθε παιδί προτείνει ένα αντικείμενο που θεωρεί απαραίτητο, ενώ τα υπόλοιπα παιδιά λένε αν συμφωνούν ή όχι και γιατί. Αφήνουμε τα παιδιά να αποφασίσουν και αφού καταλήξουν παίρνει ένα ένα τα αντικείμενα που άφησαν έξω από την τσάντα και ρωτάει γιατί δεν είναι απολύτως απαραίτητα στη Δανάη και τι θα συμβεί αν δεν τα έχει μαζί της. Εστιάζει τη προσοχή των παιδιών στο γεγονός ότι η Δανάη θα περάσει μια μέρα κάτω από τον καυτό ήλιο και θα πρέπει λοιπόν οπωσδήποτε να έχει μαζί της: αντιηλιακό, καπέλο, γυαλιά ηλίου, ομπρέλα, ένα μπουκάλι νερό. Τα παιδιά συζητούν για τους κινδύνους από την έκθεση στον ήλιο: τα εγκαύματα στο δέρμα, την ηλίαση, την αφυδάτωση, τα προβλήματα στην όραση και για τους τρόπους προστασίας.
ΣΤ. Εκθέτουμε τρεις πίνακες του Βίνσεντ βαν Γκογκ,που αναπαριστούν Ηλιοτρόπια.
Ρωτάμε τα παιδιά αν έχουν δει από κοντά αυτά τα λουλούδια ή αν έχουν δει αυτά τα έργα τέχνης.
Κάνουμε συζήτηση για τα αγαπημένα μας λουλούδια και για τα χαρακτηριστικά αυτών των λουλουδιών. Έπειτα υπό τους ήχους της Συμφωνίας των Άλπεων, του Richard Strauss, μοιράζουμε στα παιδιά χαρτιά Α3 και λαδοπαστέλ. Αφήνουμε να δημιουργήσουν τα δικά τους βάζα με ηλίανθους.
Η παρακάτω ιδέα είναι από το βιβλίο "Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στο Νηπαγωγείο", Ασπασία Βασιλάκη.
Παραλλαγή
Ζωγραφίζουμε σε ατομικά λευκά καραβόπανα διάστασης 30 Χ 50.
Κολλάμε τα έργα μας σε χαρτόνι από σκληρή κούτα και στο περίγραμμα κολλούν ζυμαρικά βίδες για το κάδρο.
ΣΤ2. Κάνουμε ένα ομαδικό κολάζ με τους ήλιους μας.
Πολύ καλές προτάσεις! Ειδικά για το κομμάτι που αφορά στην προστασία των παιδιών από την ηλιακή ακτινοβολία, θα θέλαμε να προσθέσουμε ότι αυτή είναι απαραίτητη, λόγω της αυξημένης ευαισθησίας που παρουσιάζει η επιδερμίδα τους . Για περισσότερες λεπτομέρειες, καθώς και για την αποφυγή βασικών λαθών που κάνουν οι … μαμάδες, βλ. http://www.vita.gr/paidi/article/6078/paidia-ston-hlio-xwris-egkaymata/
ΑπάντησηΔιαγραφή