Πέμπτη 20 Ιουνίου 2013

Το Καλοκαίρι μέσα από τη Τέχνη

Το καλοκαίρι μέσα από τα μάτια των ζωγράφων!!!
                      
H.Matisse  Χρυσόψαρα, 1912
ΠΑΡΑΤΗΡΩ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΩ ΤΟΝ ΠΙΝΑΚΑ ΤΟΥ ΜΑΤΙΣ

1. Τι παρατηρείται στον πίνακα;
Βλέπουμε πρόσωπα ή αντικείμενα;

2. Ποιά χρώματα κυριαρχούν στον πίνακα;

3. Ποιό τίτλο θα δίνατε στον πίνακα; Αιτιολόγηστε την απάντηση σας.

4. Τι "ήχους" ακούς βλέποντας την εικόνα αυτή;

5. Θα αφαιρούσατε κάτι από τον πίνακα; Αντίστοιχα θα συμπληρώνατε κάτι άλλο στον πίνακα;

ΠΑΙΖΩ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΜΕ ΤΟΝ ΠΙΝΑΚΑ ΤΟΥ ΜΑΤΙΣ

  • Αν τα ψαράκια είχαν φωνή και μιλούσαν, τι θα μας έλεγαν; Ας δημιουργήσουμε έναν μικρό διάλογο με τον διπλανό μας και ας τον παρουσιάσουμε.

  • Συγκρίνουμε τον πίνακα του Matisse με τον πίνακα του Klee.

Paul Klee Το Χρυσόψαρο, 1925
Α.Τι κοινό έχουν αυτοί οι πίνακες μεταξύ τους;
Β. Ποιός νομίζεις ότι είναι ο πιο παλιός και γιατί;
Γ.Παρατήρησε τα ψάρια που εικονίζονται στο πίνακα του Klee και ποιά η διαφορά τους με τα χρυσόψαρα του Matisse; 
Δ.Ποιά μοιάζουν περισσότερο με τα δικά σου ψαράκια;
Ε.Ποιά είναι η διαφορά τους, ως προς τα χρώματα;
Γιατί ο Klee επέλεξε μαύρο φόντο στον πίνακα; Τι μπορεί να συμβολίζει;

  • Ψάχνουμε στο διαδίκτυο πληροφορίες για τα χρυσόψαρα και εκτυπώνουμε εικόνες με τη βοήθεια του Google Images. Έπειτα δημιουργούμε ένα ομαδικό κολάζ με διάφορα χρυσόψαρα που βρήκαμε στο διαδίκτυο και ζωγραφίζουμε  ένα δικό μας φόντο(βυθός,γυάλα).
  • Κατασκευάζουμε χρυσόψαρα από χαρτί κάνσον και έπειτα δημιουργούμε ένα ή περισσότερα μόμπιλε για τη τάξη μας.
  • Μουσικοκινητικό Παιχνίδι: Τα παιδιά χωρίζονται σε 2 ομάδες.Η μία ομάδα είναι τα χρυσόψαρα και η άλλη οι ψαράδες. Βάζουμε το τραγούδι "Το ψαράκι" του συγκροτήματος Νάμα και τα παιδιά-χρυσόψαρα κινούνται ελεύθερα στο χώρο της τάξης. Μπορούμε να τοποθετήσουμε μπλε πανιά στο πάτωμα, ώστε να συμβολίζεται ο βυθός της θάλασσας. Το κάθε ψαράκι έχει στη πλάτη του έναν αριθμό. Μόλις ακουστεί το χτύπημα από το ταμπουρίνο, σταματάμε τη μουσική και τα παιδιά-ψαράδες τρέχουν να πιάσουν τα χρυσόψαρα για να τα βάλουν στη γυάλα. Σαν συνθήκη βάζουμε τα παιδιά-χρυσόψαρα να πιάσουν οτιδήποτε πορτοκαλί υπάρχει στη τάξη. Εάν πιάσουν λάθος χρώμα ή πιαστούν από κάποιον ψαρά, χάνουν και μπαίνουν στη γυάλα. Οι ψαράδες θα κερδίσουν εφόσον έχουν συγκεντρώσει παραπάνω από 10 βαθμούς.Το τέλος σηματοδοτείται  με το τέλος του τραγουδιού.

ΠΑΡΑΤΗΡΩ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΩ ΤΟΝ ΠΙΝΑΚΑ ΤΟΥ ΘΕΟΦΙΛΟΥ

Θεόφιλος Χατζημιχαήλ Γρύππος Μυτιλήνης, 1928
1. Τι απεικονίζει ο πίνακας; 
    Ποιό στοιχείο κυριαρχεί;

2. Παρατήρησε την ενδυμασία των προσώπων του πίνακα. 
    Τι κοινό έχουν μεταξύ τους; Ποιό μπορεί να είναι το επάγγελμα τους;

3. Τι σχέση μπορεί να έχει ο ζωγράφος με τους άντρες του πίνακα;

4. Έχετε δει κάποια παρόμοια σκηνή στη καθημερινή σας ζωή;
Αν ναι, πού; Πώς αισθανθήκατε;

5. Φαντάσου ότι βρίσκεσαι μέσα στη θάλασσα του νησιού της Μυτιλήνης!
Ποιό ρόλο θα ήθελες να έχεις;
Τι θα έκανες; Ποιά θα ήταν η σχέση σου με τους υπόλοιπους;



ΠΑΙΖΩ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΜΕ ΤΟΝ ΠΙΝΑΚΑ ΤΟΥ ΘΕΟΦΙΛΟΥ

Έχοντας τον πίνακα μπροστά στα παιδιά παίζουμε ένα παιχνίδι παρατηρητικότητας.Ψάχνω και εντοπίζω βασικά στοιχεία:Πόσα αγόρια υπάρχουν στον πίνακα; Πόσοι ψαράδες φορούν άσπρη βράκα; Πόσοι ψαράδες κρατούν δίχτυα; Πόσες γυναίκες απεικονίζονται στον πίνακα;Πόσοι ψαράδες φορούν άσπρα ψάθινα καπέλα;



Παρουσιάζω στα παιδιά  άλλους πίνακες με θέμα τα παραδοσιακά επαγγέλματα και τους συγκρίνω με αυτόν του Θεόφιλου.

Y.Veermer Η κεντίστρα, 1665
Θεόφιλος Χατζημιχαήλ Υπαίθριοι κουρείς, 1933



















Y. Veermer  Η γαλακτοπώλισσα, 1656-1660

- Τι κοινό έχουν μεταξύ τους αυτά τα επαγγέλματα;
- Μπορείς να περιγράψεις τη δουλειά που κάνουν τα πρόσωπα σε κάθε πίνακα ξεχωριστά;

- Μέσα σε ποιο έργο θα ήθελες να μπεις και γατί;
- Ποιο είναι το παλαιότερο έργο τέχνης και από που φαίνεται;
- Ποια από τα παραπάνω επαγγέλματα υπάρχουν μέχρι σήμερα;


Βρίσκουμε πληροφορίες στο διαδίκτυο για τη ζωή και τον τόπο καταγωγής του Θεόφιλου. Εκτυπώνουμε εικόνες από το νησί της Μυτιλήνης, ενώ βρίσκουμε πληροφορίες για τα ήθη και έθιμα του τόπου.Έπειτα εντοπίζουμε στο χάρτη το νησί και βλέπουμε την απόσταση από τη δική μας πόλη ή χωριό.

Μαγειρεύουμε με τα παιδιά μία παραδοσιακή συνταγή του νησιού.
Επιλέγουμε τα αμυγδαλωτά της Λέσβου:
Υλικά : 7 ποτήρια αμυγδαλόψιχα ( ξεφλουδισμένο και εξαιρετικά ψιλοκομμένο αμύγδαλο), 3 ½ φλιτζάνια του τσαγιού ζάχαρη, 2 ποτήρια νερό, 1 ½ κουταλιά της σούπας χυμό λεμονιού, 3 κουταλιές της σούπας ανθόνερο, ζάχαρη άχνη. 
Οδηγίες παρασκευής: Βράζουμε -σε μέτρια φωτιά- τη ζάχαρη με το νερό μέχρι να «δέσει» σε σιρόπι. Προσθέτουμε την αμυγδαλόψιχα και ανακατεύουμε συνεχώς.
Κατόπιν προσθέτουμε τον χυμό λεμονιού, ενώ συνεχίζουμε να ανακατεύουμε συνεχώς με ξύλινη κουτάλα. Την στιγμή που η ζύμη ξεκολλάει από τα τοιχώματα της κατσαρόλας, βγάζουμε το μίγμα από την φωτιά.
Υγραίνουμε ελαφρά τα χέρια μας με ανθόνερο και πλάθουμε την ζύμη ( όσο είναι ζεστή ) σε σχήματα της αρεσκείας μας. Τυλίγουμε κάθε αμυγδαλωτό σε ζάχαρη άχνη (όπως κάνουμε με τους κουραμπιέδες, απλά τινάζοντας την περίσσια άχνη) και τα τοποθετούμε σε δίσκο πασπαλισμένο με ζάχαρη άχνη επίσης. Όταν κρυώσουν καλά, τα πασπαλίζουμε και πάλι με ζάχαρη άχνη.



Θεατρική Τέχνη: Τοποθετούμε στο χώρο μπλε και άσπρα πανιά, βάζουμε ήχους από τη μουσική μελωδία του Σ.Σπανουδάκη "Θάλασσα" και αφήνουμε τα παιδιά να κινηθούν στο χώρο,  μιμούμενα σκηνές του παραδοσιακού ψαρέματος. Μόλις σταματήσει η μουσική, τα παιδιά πρέπει να μείνουν ακίνητα, έχοντας μία συγκεκριμένη στάση σώματος.Ο εκπαιδευτικός τραβάει μία φωτογραφία. Έπειτα συγκρίνουμε τη φωτογραφία μας με τον πίνακα του Θεόφιλου.
Τι κοινό έχουμε με τους ψαράδες της Μυτιλήνης;



Ν.Λύτρας, Ψάθινο καπέλο
ΠΙΝΑΚΕΣ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ
J.Sorolla,  Παιδιά στη θάλασσα


Θ.Τριανταφυλλίδης, Παιδιά στην παραλία





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου