Σάββατο 13 Σεπτεμβρίου 2014

Προς ολοταχώς......για τους κανόνες της τάξης μας!!!!!

 Οι πρώτες μέρες στο σχολείο είναι μέρες προσαρμογής και γνωριμίας με το χώρο και τους συμμαθητές.Πολλά παιδιά αντιμετωπίζουν το σχολείο ως ένα χώρο που μπορούν να συμπεριφερθούν όπως κάνουν στο σπίτι τους, παραβλέπουν τους σωστούς τρόπους συμπεριφοράς στο χώρο της τάξης, ενώ αδιαφορούν στις συχνές παρατηρήσεις του εκπαιδευτικού.
Για τους νέους μαθητές  και ειδικά για αυτούς που πηγαίνουν πρώτη φορά σχολείο, είναι πολύ φυσιολογικό να συμπεριφέρονται με τρόπο που δεν αρμόζει στους κανόνες μας. Καλό είναι τις πρώτες μέρες να αφήσουμε τα παιδιά να παίξουν ελεύθερα στη τάξη μας, με όποια παιδιά θέλουν,
να εξερευνήσουν τους χώρους μέσα από διάφορα παιχνίδια γνωριμίας,να αισθανθούν οικεία. Παράλληλα ο εκπαιδευτικός με τον δικό του τρόπο σε κάποια απρεπή συμπεριφορά, συμβουλεύει το παιδί και του επιδεικνύει τον σωστό τρόπο συμπεριφοράς. 
Οργανώνει δραστηριότητες για να γνωρίσουν τα παιδιά τις γωνιές της τάξης, δημιουργούν τους κανόνες για τη καθεμία και γενικότερα για το πώς συμπεριφερόμαστε μέσα στη τάξη. 

Η επικοινωνία των παιδιών είναι ένα κομμάτι που δυσκολεύει πολλούς εκπαιδευτικούς σε θέματα που αφορούν κυρίως τη διαχείριση άσχημων συμπεριφορών. 

5-6 ΕΤΩΝ
Για τα μεγαλύτερα παιδιά μπορούμε να δημιουργήσουμε τη γωνιά " Λύνω το πρόβλημα μου και το συζητώ". Η γωνιά αποτελείται από ένα μικρό τραπεζάκι και 2-3 καρεκλάκια. Πάνω στο τραπέζι τοποθετώ εικόνες με παιδιά που μαλώνουν, που συζητούν, που αγκαλιάζονται, που παίζουν όμορφα, που μαλώνουν για τα παιχνίδια της τάξης κλπ. Πρόκειται για συμπεριφορές που βλέπουμε μέσα στη τάξη μας. Κάθε φορά που θα υπάρχει μία διαφωνία τα παιδιά κάθονται μόνα στο τραπεζάκι και επιλέγουν την εικόνα που νομίζουν ότι ταιριάζει με το δικό τους πρόβλημα και έπειτα προσπαθούν να βρουν μία λύση στο πρόβλημα τους. Στο τέλος επιλέγουν μία εικόνα που δείχνει την έκβαση της συζήτησης τους, π.χ: διαλέγουν την εικόνα με παιδιά που αγκαλιάζονται ή που παίζουν όμορφα ή ακόμα μπορεί να επιλέξουν μία εικόνα όπου τα παιδιά μαλώνουν, δείχνοντας πώς το πρόβλημα τους δεν λύθηκε. Η διαδικασία αυτή είναι απαιτητική και χρειάζεται ο εκπαιδευτικός να δείξει στα παιδιά πώς θα λειτουργεί αυτή γωνιά μέσα στη τάξη μας.

2-4 ΕΤΩΝ
Για τα μικρότερα παιδιά μπορούμε να δημιουργήσουμε τη γωνιά της λεγόμενης "σκέψης". Αντί όμως να αποκαλούμε έτσι τη γωνιά αυτή μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ονόματα ζώων, γνωστών ηρώων και οτιδήποτε άλλο που να δείχνει στο παιδί πως για τη συμπεριφορά του καλό είναι να πάει να μιλήσει λίγο με την αρκουδίτσα ή τον Έλμερ τον παρδαλό ελέφαντα. 

Αντίστοιχα με τις γωνιές αυτές θα μπορούσαμε να επιβραβεύουμε  τα παιδιά για μία καλή συμπεριφορά που δείχνουν στη τάξη μας. Μπορούμε να επιλέξουμε πάλι έναν ήρωα τον οποίο μπορούμε να παρουσιάσουμε στα παιδιά(μία κούκλα) και κάθε φορά που κάποιο παιδί βοήθησε τους φίλους του, συμπεριφέρθηκε πολύ σωστά σε σχέση με τις υπόλοιπες φορές θα παίρνει έπαθλο τη χαρούμενη φατσούλα. Η χαρούμενη φατσούλα είναι το αγαπημένο παιχνίδι του ήρωα μας και δεν το δίνει έτσι εύκολα στα παιδιά. Όποιος όμως συμπεριφέρεται πολύ σωστά θα το δανείζεται για μία ολόκληρη μέρα στο σπίτι του και θα το φέρνει την επόμενη που θα το παίρνει κάποιος άλλος. 

Αυτές είναι μερικές ιδέες για το να μάθουν τα παιδιά να συμπεριφέρονται σωστά και να μάθουν να σκέφτονται τη συμπεριφορά τους και να συζητούν το πρόβλημα τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου