Τετάρτη 8 Οκτωβρίου 2014

Η οικογένεια που αγαπώ......



Όλα τα παιδιά χαίρονται να μιλούν για τη δική τους οικογένεια,για τη μαμά,τον μπαμπά και τα αδερφάκια τους.Καθημερινά ακούμε ιστορίες και αστεία περιστατικά που έχουν σχέση με τα οικεία πρόσωπα των παιδιών,ενώ μοιράζονται εμπειρίες και ευχάριστες συνήθειες με τους γονείς τους.
Με αφορμή μία συζήτηση για το πώς περάσαμε το Σαββατοκύριακο μας, μπορεί να αποτελέσει έναυσμα για να μιλήσουμε για την οικογένεια μας.Αρχικά ενθαρρύνουμε τα παιδιά να μας πουν πόσο σημαντική είναι για τα ίδια η οικογένεια τους και πόσο την αγαπούν. 

Προτεινόμενες Δραστηριότητες

Α. Φέρνουμε στην τάξη μας φωτογραφίες της οικογένειας μας και τη συστήνουμε στους φίλους μας.
Ποια είναι η μαμά μου, ο μπαμπάς μου, τα αδέρφια μου, με τι ασχολούνται, τι μου αρέσει περισσότερο να κάνω όταν βρίσκομαι στο σπίτι μαζί τους,τι σχέση έχω με τα αδέρφια μου, είναι μεγαλύτερα ή μικρότερα.Στη συνέχεια συζητούμε για το πώς είναι μία οικογένεια, από ποια ,έλη αποτελείται, πώς πρέπει να συμπεριφέρονται τα παιδιά στους γονείς και στα αδέρφια τους.
Στο τέλος της συζήτησης μας συστήνουμε στα παιδιά τον Μπαρί ένα μικρό αγόρι από την Ινδία(εκτυπώνουμε μία φωτογραφία με ένα αγόρι από τη χώρα αυτή).Ο Μπαρί μας στέλνει ένα γράμμα με την δική του προσωπική ιστορία:

"Γεια σας παιδιά..Είμαι ο Μπαρί και είμαι από την Ινδία.
Σας γράφω αυτό το γράμμα για να σας πω πόσο τυχεροί είστε που έχετε αυτούς τους γονείς και αυτά τα αδέρφια. Δυστυχώς εγώ έχασα τον πατέρα μου όταν ήμουν πολύ πολύ μικρός και δεν τον θυμάμαι καθόλου. "Είναι ψηλά στα αστέρια" μου είπε η μαμά και "κάνει παρέα με το φεγγάρι"..Τον βλέπω κάθε φορά που κοιτώ τον ουρανό και του στέλνω ένα φιλί. Μεγάλωσα με τη μαμά μου και τα δύο μικρότερα αδερφάκια μου. Ζούμε στην Ινδία και πηγαίνουμε σχολείο όπως εσείς. Μας αρέσει πολύ το σχολείο.Σαν τη δική μου ιστορία υπάρχουν πολλές άλλες μικρών παιδιών που έχουν μόνο ένα γονιό...Να θυμάστε πώς η οικογένεια είναι το πιο σημαντικό πράγμα στη ζωή ενός παιδιού...
Σας φιλώ!!
Με αφορμή αυτή τη φανταστική ιστορία αναφερόμαστε στις μονογονεϊκές οικογένειες μέσα από φωτογραφικό υλικό.
Τι σημαίνει μονογονεϊκή οικογένεια;
Για ποιους λόγους βλέπουμε παιδιά με ένα γονέα;

Σημείωση:Εάν υπάρχει στη τάξη μας κάποιο παιδί που προέρχεται από μία τέτοια οικογένεια, αναφερόμαστε έντονα στην παρουσία του γονέα με τον οποίο μεγαλώνει το παιδί, ενώ στις φωτογραφίες μπορεί να φέρει φωτογραφία της γιαγιάς/του παππού ή οποιοδήποτε άλλου ατόμου με το οποίο μεγαλώνει.

B. Μοιράζουμε στα παιδιά χαρτιά κάνσον (1/2 από το Α4),σε διάφορα χρώματα και τα παιδιά ζωγραφίζουν την οικογένεια τους.Στη συνέχεια η εκπαιδευτικός παίρνει ένα χαρτί του μέτρου και κολλάει όλα τα έργα των παιδιών, σχηματίζοντας ένα πολύχρωμο παζλ.Τα έργα τα κολλάμε δίπλα το ένα στο άλλο σε διάφορες διατάξεις(οριζόντια-κάθετα-πλάγια).
Ονομάζουμε το ομαδικό αυτό έργο "Πολύχρωμα όνειρα"....Τονίζουμε μέσα από το έργο αυτό τη διαφορετικότητα της οικογένειας μας από τις άλλες και το πώς βλέπουμε εμείς τη δική μας οικογένεια.
Πόσο διαφορετικές είναι οι άλλες οικογένειες από τη δική μου;
Όλες οι οικογένειες πρέπει να είναι σαν τη δική μου;

Παρουσιάζουμε εικόνες με διάφορους τύπους οικογενειών(μονογονεϊκές, πυρηνική οικογένεια, εκτεταμένη οικογένεια).Καλό είναι στο υλικό μας να υπάρχουν οικογένειες από διάφορα κράτη και πολιτισμούς.


Μονογονεϊκές: έχουν μόνο ένα γονέα,

Πυρηνική:η κλασσική οικογένεια, όπου το παιδί παίζει τον πρωταρχικό ρόλο,
Εκτεταμένη:η οικογένεια που αποτελείται από τα κλασσικά μέλη και από άλλα συγγενικά μέλη.

Γ. Πόσο αγαπάμε την οικογένεια μας; 
Πόσο συχνά στεναχωρούμε τους γονείς μας;
Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να μας πουν στιγμές που έχουν στεναχωρήσει τη μαμά και τον μπαμπά τους και τι έκαναν για να διορθώσουν το λάθος τους.
Συστήνουμε στα παιδιά τον ήρωα του παιδικού βιβλίου της Κατερίνα Τζαβάρα, με τίτλο:
"Πού να απλώσω τόση αγάπη;" 
Επιλέγουμε μία εικόνα από το παραμύθι και αφήνουμε τα παιδιά να μας πουν τι φαντάζονται για την ιστορία. Στη συνέχεια διαβάζουμε το παραμύθι, συζητάμε για τους λόγους που ο ήρωας μας είναι στεναχωρημένος και αποφασίζει να ζητήσει συγγνώμη.
Παίρνουμε ένα κουτί απορρυπαντικού (άδειο) και μοιράζουμε στα παιδιά μικρά χαρτιά. Ζητούμε να γράψουν όπως μπορούν ή να ζωγραφίσουν κάτι που θα ήθελαν να χαρίσουν στους γονείς τους και μέσα απ'αυτό να ζητήσουν τη δική τους συγγνώμη. Ρίχνουμε όλα τα χαρτάκια μέσα στο κουτί απορρυπαντικού και τα ανακατεύουμε.Όποτε πρέπει να ζητήσουμε "συγγνώμη", θα χαρίσουμε το χαρτί αυτό στους γονείς μας.

Δ. Φωτογραφίζω την οικογένεια μου...Πηγαίνω στο σπίτι και φωτογραφίζω τους γονείς μου σε διάφορες στιγμές, τα αδέρφια μου, τον παππού και τη γιαγιά μου, τον θείο και τη θεία μου, τα ξαδέρφια μου.Στη δραστηριότητα αυτή χρειαζόμαστε τον ενεργό ρόλο των γονέων(να δώσουν φ,μηχανή, να εκτυπώσουν τις φωτογραφίες και να μας τις στείλουν).Γνωρίζουμε τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας μας,βλέπουμε σκηνές από τη καθημερινότητα τους.

Ε. Η εκπαιδευτικός εκτυπώνει εικόνες από τα επαγγέλματα των γονέων και τις διασκορπίζει στο πάτωμα της παρεούλας. Τα παιδιά με τη σειρά επιλέγουν ποιο επάγγελμα είναι του μπαμπά και της μαμάς τους, διαλέγοντας τις αντίστοιχες εικόνες σε μορφή cartoon. 
Στη συνέχεια η εκπαιδευτικός δημιουργεί ένα παιχνίδι με γρίφους,στο οποίο τα παιδιά θα πρέπει να σηκώνουν την σωστή κάρτα, αν αυτό που λέει η εκπαιδευτικός αναφέρεται στο επάγγελμα της μαμάς ή του μπαμπά.Τις ερωτήσεις/γρίφους τους φτιάχνει η εκπαιδευτικός..

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ/ΓΡΙΦΟΙ

Α. Κάνει γλυκάκια στο χρυσό και μας ξετρελαίνει στο λεπτό.....Ποιος/α είναι;(ζαχαροπλάστης)
Β. Τρέχει τρέχει κυνηγά, τους κλέφτες παίρνει μακριά....Ποιος/α είναι;(αστυνομικός)
Γ. Διαβάζει, γράφει, μελετά...τους μαθητές της κάνει συντροφιά......Ποιος/α είναι;(δασκάλα)
Δ. Εξετάζει τα παιδάκια και τα κάνει περδικάκια...Ποιος/α είναι;(παιδίατρος)

ΣΤ. Κατασκευάζω ένα κάδρο και βάζω μέσα μία αναμνηστική φωτογραφία με την οικογένεια μου.
Παίρνουμε ένα κομμάτι τσόχα σε μέγεθος Α3 ή Α4. Τριγύρω κολλάμε κομμάτια από τσόχα του εμπορίου και μέσα κολλάμε τη φωτογραφία μας.Σε μία καρτέλα γράφουμε μία λέξη που θέλουμε να πούμε για την οικογένεια μας και τη κολλάμε από κάτω.


ΠΙΝΑΚΕΣ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ




                                  Σπυρίδων Βικάτος,
                            "Χριστουγεννιάτικο Δέντρο"

                                           Henri Matisse
                               "Η οικογένεια του ζωγράφου"


Μποτερό
" Οικογένεια"


G.Klimt
"Οικογένεια"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου