Κυριακή 12 Οκτωβρίου 2014

Ένα σκιάχτρο στο μπαλκόνι μου!!!!!!!!!



ΑΦΟΡΜΗΣΗ-ΕΝΑΥΣΜΑ

Τη Δευτέρα στην τάξη μέσα από μία συζήτηση για το πώς περάσαμε το Σαββατοκύριακο, κάποιο παιδί μας αναφέρει μία επίσκεψη στο χωριό του και συγκεκριμένα μία βόλτα στο χωράφι του παππού του.Μας διηγείται πώς πέρασε εκεί,τι είδε στο χωράφι, πως ανέβηκε στο τρακτέρ του παππού.
Αναφέρεται στα σκιάχτρα του χωραφιού και στο πώς τα έφτιαξε ο παππούς του.

Στη συνέχεια η εκπαιδευτικός ρωτάει τα παιδιά εάν γνωρίζουν τι είναι το σκιάχτρο και πού το συναντάμε.Καταγράφει τις προϋπάρχουσες γνώσεις των παιδιών σε χαρτί του μέτρου και έπειτα αναζητούμε στο διαδίκτυο εικόνες από σκιάχτρα.

Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να περιγράψουν τις εικόνες και τα χαρακτηριστικά του σκιάχτρου.
Από τι είναι φτιαγμένο το σκιάχτρο;Τι μπορεί να συμβολίζει και γιατί το συναντούμε στα χωράφια και όπου υπάρχουν καλλιέργειες; Ποιος μπορεί να είναι ο ρόλος του;

ΚΥΡΙΩΣ ΜΕΡΟΣ

Α. Αναφερόμαστε στο πανάρχαιο έθιμο του σκιάχτρου και στο βασικό ρόλο του, ο οποίος είναι να διώχνει μακριά τα πουλιά από τα σταφύλια και τις άλλες καλλιέργειες,ενώ η μορφή του πρέπει να είναι τρομακτική γιατί συμβολίζει το φόβο.

Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να σηκωθούν και να προσποιηθούν τα σκιάχτρα, να πάρουν μία στάση συγκεκριμένη στο σώμα τους και να κάνουν συγκεκριμένη γκριμάτσα. Η εκπαιδευτικός "παίρνει συνέντευξη" από τα σκιάχτρα. Ρωτάμε ένα ένα τα παιδιά πώς αισθάνονται που έχουν αυτό το ρόλο, πώς είναι να είσαι σκιάχτρο,αν θα ήθελαν να έχουν άλλο ρόλο και ποιος είναι αυτός, να δώσουν το δικό τους μήνυμα στα πουλιά.Έπειτα ακούμε το τραγούδι του Γιώργου Χριστιανάκη "Η μοναξιά του σκιάχτρου" και κινούμαστε αργά αργά στη τάξη.Κάθε φορά που η εκπαιδευτικός σταματάει τη μουσική τα σκιάχτρα στέκονται ακίνητα σε μία συγκεκριμένη στάση και μας λένε ένα όνειρο τους που θέλουν να γίνει πραγματικότητα. Όλα τα παιδιά-σκιάχτρα πρέπει να μας πουν ένα όνειρο τους.

Β. Φέρνουμε στη τάξη μας του σκιάχτρο του κυρ Ευγένιου, να μας πει την δική του ιστορία.
Διαβάζουμε στα παιδιά το βιβλίο του Ευγένιου Τριβιζά με τίτλο
"Το Όνειρο του σκιάχτρου" και σχολιάζουμε. Προβαίνουμε σε δραματοποίηση της ιστορίας.
Μοιράζουμε ρόλους στα παιδιά, ενθαρρύνουμε να πάρουν ενδύματα από τη γωνιά θεατρικής αγωγής, ενώ φέρνουμε στη τάξη καπέλο,ρούχα,σκούπα για το ρόλο του σκιάχτρου μας.Χωρίζουμε την ιστορία σε σκηνές και τα παιδιά παίρνουν θέση στο χώρο.
Μαθαίνουμε μερικά λόγια από την ιστορία, ή ακόμα ενθαρρύνουμε τα παιδιά να βρουν λόγια για το ρόλο τους. Βάζουμε χαμηλά μουσική και οι μικροί ηθοποιοί ξεκινούν.....



Μοιράζουμε χαρτιά Α4 στα παιδιά και τους αφήνουμε να ζωγραφίσουν ένα σκιάχτρο όπως αυτά το φαντάζονται.Στη συνέχεια καθόμαστε στη παρεούλα και το κάθε παιδί μας συστήνει το δικό του.Μας λέει που βρίσκεται αυτό το σκιάχτρο, ποιο είναι το όνομα του, τι του αρέσει να κάνει όταν δεν τρομάζει τα πουλιά, ποιος είναι ο καλύτερος του φίλος, αν φοβάται και τι είναι αυτό που το τρομάζει περισσότερο, ποιο είναι το χειρότερο πράγμα που έχει κάνει από τότε που φτιάχτηκε.
Να σημειωθεί πως η εκπαιδευτικός μπορεί να κάνει ερωτήσεις για το σκιάχτρο,μέσω του οποίου μπορεί να μάθει πράγματα για το κάθε παιδί.

Γ. Ένα σκιάχτρο στο μπαλκόνι μου.....Μοιράζουμε στα παιδιά φελλούς, γλωγσοπίεστρα,πλαστικά ματάκια, μαλλί σε διάφορα χρώματα, μαρκαδόρο μαύρο, και τσόχα.
Βάζουμε το φελλό μέσα στο γλωσσοπίεστρο, κολλάμε το μαλλί στο πάνω μέρος του φελλού, κολλάμε τα ματάκια, κόβουμε τη τσόχα για μύτη και τη κολλάμε,σχηματίζουμε με τον μαρκαδόρο το στόμα, ενώ μπορούμε να βάλουμε και μικρά ψάθινα καπελάκια του εμπορίου.

Λέμε στα παιδιά πως το μικρό αυτό σκιάχτρο θα το βάλουμε στο μπαλκόνι μας σε μία γλάστρα για να δούμε μήπως κάνει φίλους του τα πουλιά και δεν είναι μόνο του, όπως τα άλλα στα χωράφια των γεωργών.

Τα πρέπει και τα θέλω στου σκιάχτρου το καπέλο Δ. Διαβάζουμε την ιστορία της Ναντίνα Κυριαζή "Τα Πρέπει και τα Θέλω  στου σκιάχτρου το καπέλο".Ποια είναι τα θέλω και ποια τα πρέπει του σκιάχτρου; Φτιάχνουμε σε χαρτί του μέτρου ένα σκιάχτρο με την τεχνική κολάζ. Σε μικρές καρτέλες γράφουμε τα δικά μας θέλω και τα πρέπει που ακολουθούμε και τα κολλάμε γύρω από το σκιάχτρο.

Πόσο μοιάζουμε με αυτό το σκιάχτρο;
Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε όλα τα σκιάχτρα να κάνουν φίλους τους τα πουλιά;

Γράφουμε γράμμα σε κάποιο παππού που είναι γεωργός και του λέμε ποια είναι τα "θέλω" ενός σκιάχτρου. Ο παππούς θα μας απαντήσει.
Σε περίπτωση που δεν έχουμε κάποιο παππού-γεωργό, η εκπαιδευτικός γράφει την απάντηση.

Ακούμε τα τραγούδια του βιβλίου και χορεύυουμε σε ζευγάρια και σε ομάδες.

ΚΛΕΙΣΙΜΟ

Α.Επισκεπτόμαστε κάποιο κοντινό μας μέρος για να δούμε από κοντά ένα σκιάχτρο.
Β.Βλέπουμε τη κινούμενη ταινία "Το σκιάχτρο" ή το βίντεο animation "Ο θρύλος του σκιάχτρου".

Καλή επιτυχία!!!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου