Απόσπασμα από το ποίημα του Γιάννη Ρίτσου," Άνοιξη".
Απόψε κοιμηθήκαμε στην αγκαλιά της άνοιξης
ακουμπώντας το κεφάλι στη καρδιά της.
Ακούγαμε στον ύπνο μας τις ανάσες των πουλιών
και την καρδιά μας.
Το πρωί που ξυπνήσαμε, είδαμε τον ουρανό να περπατάει στην
κάμαρα μας σαν γαλανό πουλί με χρυσά μάτια που τσίμπαγε,
τα ψίχουλα των σκιών που' χαν μείνει από χθες βράδυ στο πάτωμα.
Μια στιγμή να νιφτούμε και φτάσαμε.
Σήμερα μια μικρή κοπέλα, με θαλασσιά κορδέλα στα μαλλιά,
στάθηκε στην κορυφή της λεύκας και κελαηδάει.
Απ'το τραγούδι της πετούν μικρά πουλιά που γεμίζουν
τις αυλές και τις στέγες.
Τα πουλιά κάθονται στους ώμους των παιδιών.
Οι άνθρωποι μπλέκουν στα δίχτυα των αχτίνων και τρεκλίζουν
σαν πρωτόβγαλτα πουλιά.
Τα τριαντάφυλλα τρελάθηκαν και κάνουν τούμπες μέσα στο νερό.....
Προτεινόμενες Προσεγγίσεις
Α. Διαβάζουμε το ποίημα του Γιάννη Ρίτσου και συζητάμε για το περιεχόμενο του.
Απόψε κοιμηθήκαμε στην αγκαλιά της άνοιξης
ακουμπώντας το κεφάλι στη καρδιά της.
Ακούγαμε στον ύπνο μας τις ανάσες των πουλιών
και την καρδιά μας.
Το πρωί που ξυπνήσαμε, είδαμε τον ουρανό να περπατάει στην
κάμαρα μας σαν γαλανό πουλί με χρυσά μάτια που τσίμπαγε,
τα ψίχουλα των σκιών που' χαν μείνει από χθες βράδυ στο πάτωμα.
Μια στιγμή να νιφτούμε και φτάσαμε.
Σήμερα μια μικρή κοπέλα, με θαλασσιά κορδέλα στα μαλλιά,
στάθηκε στην κορυφή της λεύκας και κελαηδάει.
Απ'το τραγούδι της πετούν μικρά πουλιά που γεμίζουν
τις αυλές και τις στέγες.
Τα πουλιά κάθονται στους ώμους των παιδιών.
Οι άνθρωποι μπλέκουν στα δίχτυα των αχτίνων και τρεκλίζουν
σαν πρωτόβγαλτα πουλιά.
Τα τριαντάφυλλα τρελάθηκαν και κάνουν τούμπες μέσα στο νερό.....
Προτεινόμενες Προσεγγίσεις
Α. Διαβάζουμε το ποίημα του Γιάννη Ρίτσου και συζητάμε για το περιεχόμενο του.
- Ποια εποχή βλέπουμε μέσα από τις εικόνες του ποιήματος;
- Ποιος μπορεί να είναι ο τίτλος αυτού του ποιήματος;
- Ποιοι κοιμήθηκαν στην αγκαλιά της άνοιξης;
- Εάν κοιμόσασταν εσείς στην αγκαλιά της άνοιξης, τι όνειρα θα βλέπατε;
- Πώς παρομοιάζουν τον ουρανό στο ποίημα;
- Ποια είναι η κοπέλα που περιγράφει ο ποιητής;
- Πώς θα περιγράφατε αυτή τη κοπέλα και τι όνομα θα της δίνατε;
- Από που φαίνεται ότι η παρουσία της είναι ευχάριστη;
- Όταν τραγουδάει τι συμβαίνει στη φύση;
Β.Επιλέγουμε μία εικόνα του ποιήματος και τη ζωγραφίζουμε, όπως φανταζόμαστε.
Ο καθένας μας παρουσιάζει τη δική του και εντοπίζουμε τις ομοιότητες και τις διαφορές μεταξύ τους.
Ο καθένας μπορεί να δώσει ένα όνομα στο έργο του και να το γράψει, όπως μπορεί.
Γ. Συζητάμε για την εποχή της άνοιξης.
Τι αλλαγές βλέπουμε να συμβαίνουν γύρω μας;
Τι σας αρέσει περισσότερο από αυτή την εποχή;
Γιατί ο Γιάννης Ρίτσος επέλεξε να γράψει για την εποχή αυτή;
Βάζουμε να ακούσουμε διάφορους ήχους από τη φύση, όπως ποτάμια, ρυάκια, πουλιά, βροχή, αστραπές κ.α. Αφήνουμε τα παιδιά να ακούσουν και να μας πουν ποια στοιχεία από αυτά που ακούσαμε παραπέμπουν στην εποχή αυτή.
Καθόμαστε σε κύκλο και με διάφορα μουσικά όργανα παράγουμε αυτούς τους ήχους.
Δ. Ας φανταστούμε πως είναι χειμώνας...
Πώς θα ήταν η κοπέλα αυτή;
Τι εικόνες θα είχε το ποίημα του Γιάννη Ρίτσου;
Πώς θα ήταν τα τριαντάφυλλα και τι θα έκαναν;
Που θα βρίσκονταν τα πουλιά;
Οι άνθρωποι πώς θα αισθάνονταν;
Η εκπαιδευτικός γράφει τις προτάσεις των παιδιών σε χαρτί Α3 και έπειτα μπορούμε να ξαναγράψουμε το ποίημα με τις δικές μας προτάσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου