Κυριακή 18 Οκτωβρίου 2015

Πόσο σημαντική είναι η ενίσχυση και η ανταμοιβή....στο σχολείο;




"Τα παιδιά είναι σαν τα δέντρα,όσο περισσότερο τα ποτίζεις τόσα περισσότερα θα σου δώσουν"

Η ενίσχυση είναι μια έννοια η οποία έχει αναπτυχθεί από το διάσημο συμπεριφοριστή Μπάροουζ Φρέντερικ Σκίνερ. Πρόκειται για μια από τις θεμελιώδεις αρχές των θεωριών του για την ανθρώπινη συμπεριφορά.Η ενίσχυση είναι πολύ σημαντική και παίζει σπουδαίο ρόλο στην ενθάρρυνση ενός παιδιού με στόχο την αλλαγή της συμπεριφοράς του.Μία κακή και δύσκολη συμπεριφορά δεν μπορεί να αλλάξει αν ταυτόχρονα δεν αναγνωρίσουμε και δεν ενισχύσουμε μία καλή συμπεριφορά.
Επαινείτε μια καλή συμπεριφορά που δείχνει ένα παιδί ακόμη και αν πρόκειται για τυχαίο γεγονός.
Ακόμα πιο σημαντικό είναι να ενισχύουμε τη σωστή συμπεριφορά μπροστά στα άλλα παιδιά και στην οικογένεια.Τα παιδιά νιώθουν καλά με τον εαυτό τους όταν αισθάνονται ότι οι άλλοι τους δίνουν την προσοχή τους,τους επιβραβεύουν και τους ενθαρρύνουν με τον δικό τους τρόπο.
Η αυτοεκτίμηση είναι το πιο σημαντικό αποτέλεσμα αυτής της μεθόδου ενίσχυσης.

Παραδείγματα λέξεων Ενίσχυσης:

"Μπράβο που...",
"Σε ευχαριστώ που...",
"Πρόσεξα ότι...",
"Τι ευγενικό παιδί είσαι...",
"Πολύ καλή δουλειά...",
"Είσαι εξαιρετικός...",
"Ουάου...",
"Πολύ καλή προσπάθεια...",
"Είσαι αστέρι..."

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού...

Ο εκπαιδευτικός πρέπει να αποτελεί πρότυπο συμπεριφοράς για τους μαθητές του.Αν θέλει τα παιδιά να λένε την αλήθεια όταν κάνουν λάθος πρέπει και αυτός να κάνει το ίδιο.Οι καλοί τρόποι του αποτελούν καθρέπτη για τη συμπεριφορά των παιδιών.Όταν ανοίγουμε τη πόρτα σε κάποιον και πούμε "καλημέρα",ενθαρρύνουμε αυτομάτως και τα παιδιά να συμπεριφέρονται με τον ίδιο σεβασμό στους άλλους.

Προσεγγίσεις που συμβάλλουν στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και της "καλής" συμπεριφοράς στη τάξη...

Α. Δίνουμε βραβεία στα παιδιά για όλους τους τύπους συμπεριφοράς που εκδηλώνουν(προβληματική-μέτρια-αποδεκτή).
Τα βραβεία μπορεί να είναι σε μορφή κουπονιών ή σε μεγάλα βραβεία.

Τι είναι τα κουπόνια;

Μπορεί να είναι:
1.μία σφραγίδα σε κάποια εργασία που έχει κάνει,
2.ετικέτες καλής συμπεριφοράς(σε τσάκωσα να συμπεριφέρεσαι σωστά),
3.αυτοκόλλητα,
4.ένας πίνακας πόντων:ατομικά ή ομαδικά δίνουμε 1 πόντο σε κάθε σωστή συμπεριφορά του ατόμου ή της ομάδας.
Παράδειγμαακτοποίηση της τάξης με το σωστό τρόπο,ευγενικός τρόπος όταν μιλάμε,περιμένουμε υπομονετικά τη σειρά μας,καθόμαστε σωστά στη παρεούλα,συνεργαζόμαστε σωστά,μοιράζουμε τα παιχνίδια μας,ακολουθούμε σωστά τους κανόνες της τάξης μας κλπ.

Τι είναι τα μεγάλα βραβεία;

Μπορεί να είναι:
1.Βραβεία που δίνουμε στα παιδιά,όπως: ένα χυμό,ένα σνακ,ένα αγαπημένο παραμύθι,ένα αγαπημένο παιχνίδι κλπ.
2.Κοινωνικά βραβεία,όπως:ένα χαμόγελο,ένα νεύμα,ένα ελαφρύ χτύπημα στην πλάτη,βάζουμε το παιδί πρώτο στη γραμμή,του δίνουμε 3 κουπόνια, παρουσιάζουμε εργασίες του στα άλλα παιδιά και τις εκθέτουμε στην τάξη,
3.Βραβεία χειρωνακτικής εργασίας,όπως:ψήνουμε ένα κέικ στην τάξη μας,παίζουμε ένα αγαπημένο ομαδικό παιχνίδι,καλλιεργούμε φυτά στο κήπο του σχολείου μας,μία εκδρομή στο πάρκο για πικνίκ,παρακολούθηση ταινίας,περισσότερη ώρα ελεύθερου παιχνιδιού κλπ.


Τα βραβεία πρέπει να δίνονται μετά την επιθυμητή συμπεριφορά και ο εκπαιδευτικός πρέπει να πληροφορεί τα παιδιά ποιες είναι οι συμπεριφορές που θα επιβραβευθούν.
Τέλος να σημειώσουμε ότι πρέπει να δίνονται συστηματικά γιατί αλλιώς θα χάσουν το νόημα τους.


3 σχόλια:

  1. Εξαιρετικό!Μπράβο Ελένη!Συμφωνώ κι επαυξάνω για την σημασία της ενίσχυσης και της επιβράβευσης της καλής, επιθυμητής συμπεριφοράς!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το ανέβασα το άρθρο σου και στο blog μου(σπίτι της μαγείας, nipiagogeiotismargaritas.blogspot.gr) γιατί μου άρεσε πολύ!

      Διαγραφή
  2. Σε ευχαριστώ πολύ Μαργαρίτα.Το αποτέλεσμα της ενίσχυσης στο σχολείο και στα πλαίσια της οικογένειας,συμβάλει σημαντικά στη διαμόρφωση της σωστής συμπεριφοράς των παιδιών.Ας το κάνουμε πράξη με απλούς τρόπους!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή