Τρίτη, 24 Μαρτίου 2015

Ένας ανοιξιάτικος επισκέπτης στη τάξη μας!!!

Σήμερα στη τάξη μας είχαμε μία επίσκεψη από ένα όμορφο πολύχρωμο έντομο...!!!!
"Μα καλά μέσα στη βροχή που βρέθηκε αυτή η πανέμορφη πολύχρωμη πεταλουδίτσα;"
"Μήπως ήρθε να μας δει;"
"Μήπως ήρθε να μας πει πως η Άνοιξη στεναχωριέται που δεν μπορεί να φέρει ακόμα το λαμπερό ήλιο;"
"Μήπως έχασε το δρόμο της και βρέθηκε στη τάξη μας τυχαία;"
"Τι μπορεί να συμβαίνει στην πραγματικότητα,μάλλον δεν μπορούμε να μάθουμε,αφού ο επισκέπτης μας δεν μιλάει ή μήπως μιλάει;"

Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να κάνουν τις υποθέσεις του για τον μικρό μας επισκέπτη και τις καταγράφουμε σε ένα χαρτί μεγέθους Α3.

Α.Στη συνέχεια προσπαθούμε να παρατηρήσουμε τη πεταλούδα και να εστιάσουμε στα βασικά χαρακτηριστικά της(φτερά,κεραίες,χρώματα,μάτια).
Τι μας κάνει περισσότερο εντύπωση στο έντομο αυτό; Έχουμε ξαναδεί από κοντά μία πεταλούδα; Οι πεταλούδες έχουν όλες το ίδιο χρώμα,αν όχι τι παρατηρούμε στο χρώμα τους(έχουν πολλά χρώματα στα φτερά,κάποιες έχουν ένα χρώμα). Ας της δώσουμε ένα όνομα και ας αναζητήσουμε στο διαδίκτυο πληροφορίες για το έντομο αυτό.Ίσως μάθουμε που ζει,σε ποια οικογένεια ανήκει και τι της αρέσει να τρώει.
Ψάχνουμε στο διαδίκτυο λεπτομέρειες για τη πεταλούδα:

1. Έχει 5 οικογένειες,

2. Ζει από λίγες ώρες έως 8 μήνες,όχι παραπάνω από ένα χρόνο.Οι λόγοι είναι αφ' ενός ότι είναι ευαίσθητη,αφ' ετέρου ότι έχει πολλούς θηρευτές.

3.Στην Ελλάδα υπάρχουν τα περισσότερα είδη(236),ενώ ακολουθεί η Ισπανία(225).

4. Το καλοκαίρι αδρανοποιούνται,επανέρχονται τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο,ύστερα πέφτουν σε "χειμερία νάρκη" και τέλος επανέρχονται την άνοιξη.

5.Δεν διαθέτουν δόντια ή νύχια για να προστατεύονται,επομένως χρησιμοποιούν το γνωστό "καμουφλάζ" για να προστατευτούν. Παίρνουν τα χρώματα της φύσης,ενώ τα φτερά πολλών θυμίζουν μεγάλα μάτια, τα οποία αποτρέπουν τους εχθρούς της.

6.Οι πεταλούδες αναζητούν το φως του ήλιου για να ζεσταίνουν τα φτερά τους,ενώ υπάρχουν και οι νυχτοπεταλούδες οι οποίες κινούνται το βράδυ.

7. Τρέφονται με το νέκταρ των λουλουδιών.

8.Στην Ελλάδα υπάρχουν πολλά μέρη που συναντούμε όμορφες πεταλούδες: Χίος,Κάρπαθος,Πάτρα,Ήπειρο,Ταϋγετος, Ρόδος,Βόλος κλπ.

Εκτυπώνουμε φωτογραφίες και φτιάχνουμε ένα κολάζ με διάφορα είδη πεταλούδας.

Β. Εκτυπώνουμε εικόνες με τα στάδια της μεταμόρφωσης της και αφού τις ανακατέψουμε,ζητάμε από τα παιδιά να τις βάλουν σε μία σειρά,όπως πιστεύουν τα ίδια.Στη συνέχεια βλέπουμε κάποιο σχετικό βίντεο στο youtube και βλέπουμε εάν βάλαμε στη σωστή σειρά τις εικόνες μας.
Παράδειγμα βίντεο:Μεταμόρφωση Πεταλούδων-Video Dailymotion(2ο Γυμνάσιο Χαριλάου).

Γ. Με αφορμή τον ινδιάνικο μύθο που διαβάζουμε,αναζητούμε κι άλλες ιστορίες μυθολογίας με βασικό πρωταγωνιστή τη πεταλούδα(ελληνική μυθολογία: η πεταλούδα συμβόλιζε τη ψυχή των νεκρών).

Η πεταλούδα
Τα αξιολάτρευτα κοριτσάκια μεγαλώνοντας θα γίνουν άσχημες γριές γυναίκες. 
Αλλά ακόμα και τα παιχνιδιάρικα κουτάβια θα γίνουν γέρικοι, τυφλοί και ψωριάρικοι σκύλοι. Τα τόσο όμορφα λουλούδια θα μαραθούν. Κι αυτά τα φύλλα από τα δέντρα θα πέσουν και θα ξεραθούν.
- Παιδιά, αυτό είναι για εσάς, τους έδωσε την τσάντα και συνέχισε 
- Ανοίξτε το, υπάρχει κάτι όμορφο μέσα.
Τα παιδιά άνοιξαν την τσάντα και τότε εκατοντάδες πολύχρωμες πεταλούδες 
ξεχύθηκαν έξω από αυτήν, πέταξαν χορεύοντας γύρω από τα παιδιά, κάθισαν λίγο στα μαλλιά τους και ξανασηκώθηκαν πετώντας κατά κύματα από το ένα λουλούδι στο άλλο. 
Τα παιδιά γοητευμένα από το θέαμα, είπαν ότι δεν είχαν ξαναδεί κάτι τόσο όμορφο. 
Τότε οι πεταλούδες άρχισαν να τραγουδάνε, ενώ τα παιδιά τις χάζευαν χαμογελώντας.
- Δεν είναι σωστό, που έδωσες τα τραγούδια μας σε αυτά τα όμορφα νέα πλάσματα. Όταν μας δημιούργησες, μας είπες ότι κάθε πουλί θα έχει το τραγούδι του. Τώρα έδωσες και αλλού αυτά τα τραγούδια. Δεν είναι αρκετό που έδωσες στα πλάσματα αυτά, τα χρώματα του ουράνιου τόξου;
- Έχεις δίκιο», είπε ο Δημιουργός «έδωσα σε κάθε πουλί από ένα τραγούδι και δεν έπρεπε να σας πάρω ότι σας ανήκει».
- Ακόμα και έτσι είναι όμορφες!
Κάποια μέρα ο Δημιουργός, ξεκουραζόταν και καθισμένος κοιτούσε μερικά παιδιά που έπαιζαν σε ένα χωριό, γελώντας και τραγουδώντας.
Καθώς τα κοιτούσε άρχισε να σκέφτεται ότι τα παιδιά αυτά κάποια στιγμή θα γεράσουν. Το δέρμα τους θα ζαρώσει. Τα μαλλιά τους θα γκριζάρουν. Τα δόντια τους θα πέσουν. 
Αυτά σκεφτόταν ο Δημιουργός και γινόταν όλο και πιο λυπημένος. Ήταν φθινόπωρο και η σκέψη του χειμώνα, που ακολουθούσε, του βάραινε την καρδιά. Ο καιρός βέβαια ήταν ακόμα ζεστός και ο ήλιος έλαμπε.
Ο Δημιουργός παρατήρησε το παιχνίδισμα του φωτός στο έδαφος και τα κίτρινα φύλλα που τα παρέσυρε ο άνεμος εδώ κι εκεί. Κοίταξε το γαλάζιο του ουρανού, το λευκό του καλαμποκάλευρου και ξαφνικά χαμογέλασε. Όλα αυτά τα χρώματα, σκέφτηκε, πρέπει να διατηρηθούν. Θα φτιάξω κάτι που θα με κάνει χαρούμενο, κάτι που θα το βλέπουν τα παιδιά και θα διασκεδάζουν.
Έτσι ο Δημιουργός πήρε την τσάντα του και άρχισε να μαζεύει χρώματα: μια ηλιαχτίδα, μια χούφτα μπλε του ουρανού, λευκό από το καλαμποκάλευρο, λίγη σκιά από τα παιδιά που έπαιζαν, μαύρο από τα όμορφα μαλλιά ενός κοριτσιού, κίτρινο από τα φύλλα που έπεφταν, πράσινο από τις πευκοβελόνες, κόκκινο, μωβ και πορτοκαλί από τα λουλούδια.
Αφού τα έβαλε όλα αυτά, στην τσάντα του, πρόσθεσε και τα τραγούδια των πουλιών.Τότε περπάτησε ως το σημείο που έπαιζαν τα παιδιά και τους είπε: 
Καθώς γίνονταν όλα αυτά, ένα πουλί ήρθε πετώντας και κάθισε στον ώμο του Δημιουργού, λέγοντας του: 
Έτσι πήρε πίσω τα τραγούδια από τις πεταλούδες και γι' αυτό από τότε εκείνες είναι σιωπηλές. 

Μύθος της φυλής Papago...

Δ. Η πεταλούδα μέσα από τη τέχνη......
V.Van Gogh "Παπαρούνες με πεταλούδες"

B.Morisot ''Κυνηγώντας Πεταλούδες"
W.Homer "Ένα κορίτσι κυνηγάει πεταλούδες"


Συζητάμε για το περιεχόμενο των πινάκων και για το βασικό πρωταγωνιστή.Μέσα από τους πίνακες βρίσκουμε την εποχή κατά την οποία συναντούμε τη πεταλούδα και το μέρος στο οποίο παρίστανται οι ήρωες στους πίνακες.
Ποιους τίτλους θα δίναμε εμείς...Ας γίνουμε εμείς ζωγράφοι και ας ζωγραφίσουμε τις δικές μας πεταλούδες.


Ε. Μουσικοκινητικό Δρώμενο.....με τα στάδια της μεταμόρφωσης της!!

Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να ξαπλώσουν στο πάτωμα παίρνοντας τη στάση εμβρύου,βάζουμε το ορχηστρικό κομμάτι "Butterfly-Lovers"- Vanessa Mae και λέμε στα παιδιά να φανταστούν πως βρίσκονται μέσα σε ένα μικρό αβγό. Αργά αργά ανοίγουμε τα χέρια μας και τεντώνουμε τα πόδια μας,σαν να βγαίνουμε από το αβγό μας.Μόλις η μουσική αλλάξει και ακουστεί το μουσικό κομμάτι "The Butterfly Waltz.-Brian Crain,μεταμορφωνόμαστε σε μικρές κάμπιες και  σε αργή κίνηση κινούμαστε στο πάτωμα.Στη συνέχεια παροτρύνουμε τα παιδιά-κάμπιες να σταματήσουν σε ένα σημείο και μόλις ακουστεί το μουσικό κομμάτι "Madame Butterfly-Maria Kallas", ενθαρρύνουμε τα παιδιά να κάνουν κινήσεις με τα χέρια τους "σαν να πλέκουν ένα κουκούλι γύρω από το σώμα τους"......

Η πεταλούδα είναι σιγά σιγά έτοιμη να βγει από το κουκούλι της....Ακούμε το μουσικό κομμάτι "Butterfly-Yasser Farouk" και ενθαρρύνουμε τα παιδιά να προσποιηθούν με κινήσεις των χεριών πως βγαίνουν μέσα από το κουκούλι τους και ανοίγουν αργά αργά τα φτερά τους,σηκώνονται αργά και σταθερά και παίρνουν μία στατική θέση στο χώρο....

Έφτασε η μεγάλη ώρα....η πεταλούδα είναι έτοιμη να πετάξει και να πιει το νέκταρ των λουλουδιών,να μας δείξει τα όμορφα φτερά της,να χαιρετίσει τις άλλες φίλες της,να αγκαλιαστούν μεταξύ τους και να απολαύσουν τον όμορφο ήλιο αγκαλιά σε ένα μεγάλο κύκλο...

Βάζουμε το μουσικό κομμάτι "Spring-Vivaldi" και οι πεταλούδες ελεύθερες πετούν....!!!!



ΣΤ. Κατασκευές με θέμα τη πεταλούδα...



Η. Παραμύθια με ήρωα μια πεταλούδα....




Θ.Τραγούδια με τη πεταλουδίτσαααα.....

https://www.youtube.com/watch?v=6fnQ_m3hKmE
Το τραγούδι της πεταλούδας-Χορωδία Δημήτρη Τυπάλδου

https://www.youtube.com/watch?v=5Y3cp8fNKfs
Μαύρη Πεταλούδα-Γιάννης Χαρούλης(Το Νησί)

https://www.youtube.com/watch?v=8Gjl7YWVllo
Πεταλούδα-Απόστολος Ρίζος,Νίκος Ζούδιαρης



Τελος






1 σχόλιο: