Τρίτη, 4 Μαρτίου 2014

Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης!!!

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΟΙΗΣΗΣ
21 ΜΑΡΤΙΟΥ

Η 21 Μαρτίου καθιερώθηκε από την UNESCO ως Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης.
Είναι μία ευκαιρία τα παιδιά να γνωρίσουν μεγάλους Έλληνες και ξένους ποιητές, καθώς επίσης και το πολύτιμο ποιητικό τους έργο. Πολλές φορές θεωρούμε δύσκολο, ίσως και ακατόρθωτο να προσεγγίσουμε ποιητικές συλλογές στο σχολείο και ειδικότερα στο νηπιαγωγείο.Για πολλούς είναι ένα δύσκολο εγχείρημα,το οποίο θεωρούν πως δεν έχει αποτέλεσμα για το παιδί ή αποτελεί άδικος κόπος διότι το νόημα είναι δύσκολο να κατακτηθεί και να αφομοιωθεί στα παιδιά αυτής της ηλικίας. 
Η επιλογή των κατάλληλων ποιητικών έργων και η σωστή προσέγγιση τους, μας δίνει την ευκαιρία να φέρουμε σε επαφή τα παιδιά με την τέχνη αυτή.Επιλέγουμε ποιήματα με παιγνιώδη στίχο και ρίμες, με κατάλληλο λεξιλόγιο, το οποίο να είναι προσιτό και κατανοητό στο παιδί, ποιήματα που τυχόν έχουν μελοποιηθεί και τραγουδηθεί από γνωστούς καλλιτέχνες. Για μερικούς η προσέγγιση ποιητών όπως ο Σεφέρης ή ο Παλαμάς θεωρείται δύσκολη, για άλλους ευχάριστη και ταξιδιάρικη. Όσοι ποιητές έχουν γράψει για τους "μεγάλους", έχουν εισχωρήσει πρώτα στις καρδιές και στο μυαλό των "μικρών". 

Ας ξεκινήσουμε αυτό το ταξίδι...........
....................άλλωστε η ποίηση είναι το άλλο πρόσωπο της υπερηφάνειας.
                                                                         Οδυσσέας Ελύτης

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ 

Σε κάθε γωνιά της τάξης αφήνουμε μικρά αποσπάσματα ελληνικών ποιημάτων. Βάζουμε μία μελωδία και ζητάμε από τα παιδιά να βρουν όσα περισσότερα χαρτιά στα οποία έχουμε γράψει τα αποσπάσματα μας. Για να προβούμε σε σύγκριση ενός λογοτεχνικού κειμένου και ενός ποιήματος, μπορούμε να βάλουμε και μερικά λογοτεχνικά κείμενα γραμμένα σε λευκές σελίδες Α4. Συγκεντρώνουμε το υλικό στη γωνιά της συζήτησης και συζητάμε για τα ευρήματα μας.
Αρχικά αφήνουμε τα παιδιά να μαντέψουν τι είναι αυτό το υλικό, αν έχουν δει ποτέ κείμενο με γράμματα και στη συνέχεια αναφερόμαστε στο είδος της τέχνης που θα προσεγγίσουμε. Δείχνουμε στα παιδιά τα μικρά αποσπάσματα, τα οποία καλό είναι να ανήκουν σε ποιητικές συλλογές γνωστών καλλιτεχνών. Μπορούμε στο τέλος να συγκρίνουμε και να εντοπίσουμε τις ομοιότητες και τις διαφορές ανάμεσα σε ένα λογοτεχνικό κείμενο και ένα ποίημα. 

Σε δεύτερο στάδιο παρουσιάζουμε εικόνες των ποιητών που επιλέξαμε. Διαβάζουμε ένα ένα τα αποσπάσματα ή ολόκληρα τα ποιήματα και τα παιδιά ανακαλύπτουν σε ποιον ανήκει το ποίημα. Σε αυτή την περίπτωση μπορούμε να τα αφήσουμε να κάνουν υποθέσεις ή να ακολουθήσουμε ένα πιο παιγνιώδη τρόπο: Κάτω από κάθε φωτογραφία τοποθετούμε ένα εικονίδιο ή  ένα αντικείμενο που αναφέρεται μέσα στο ποίημα ή αποτελεί τον τίτλο του ποιήματος. Παράδειγμα: κάτω από τη φωτογραφία του Οδυσσέα Ελύτη τοποθετούμε μία εικόνα ενός ποδηλάτου, καθώς το ποίημα που έχουμε επιλέξει είναι η ποδηλάτισσα. Στο τέλος αναφερόμαστε σε μερικά στοιχεία που αφορούν τη ζωή του καλλιτέχνη (που γεννήθηκε, που μεγάλωσε,που έζησε, ποιοι ήταν οι γονείς του, αγαπημένες του συνήθειες). 
Μπορούμε να παίξουμε ένα παιχνίδι: μέσα στη τάξη έχουμε τοποθετήσει διάσπαρτα εικόνες και αντικείμενα των ποιημάτων. Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και κάθε φορά που ακούν ένα ποίημα πρέπει να εντοπίσουν όσα περισσότερα αντικείμενα/εικόνες αναφέρονται σε αυτό.

Σε τρίτο στάδιο επιλέγουμε έναν ποιητή που μας κέντρισε το ενδιαφέρον ή αντίστοιχα ένα ποίημα που μας άρεσε πολύ. Χωριζόμαστε σε μικρές ομάδες και αφού θυμηθούμε ξανά το ποίημα, σε χαρτί του μέτρου η κάθε ομάδα ζωγραφίζει τι της άρεσε περισσότερο, τι είναι αυτό που τους προσέλκυσε το ενδιαφέρον. Τα ποιήματα παίρνουν ζωή μέσα από τις ζωγραφιές των παιδιών. Στο τέλος συζητάμε για τα έργα μας και δίνουμε έναν δικό μας τίτλο. 
Αυτή η διαδικασία μπορεί να εργαστεί και με ατομικές ζωγραφιές, δηλαδή το κάθε παιδί επιλέγει ένα ποίημα και ζωγραφίζει αυτό που του έκανε ιδιαίτερη εντύπωση.

Σε τέταρτο στάδιο ακούμε μερικά ποιήματα τα οποία έχουν μελοποιηθεί ή τραγουδηθεί από διάφορους καλλιτέχνες, τραγουδιστές ή ηθοποιούς. 
Αποφασίζουμε να γίνουμε εμείς ποιητές. Στη γωνιά της μεταμφίεσης έχουμε τοποθετήσει αντικείμενα, όπως καπέλα, γραβάτες, σακάκια και ενθαρρύνουμε κάθε φορά ένα παιδί αφού ντυθεί να μας υποδυθεί έναν ποιητή και να μας πει μία δική του φράση.Αν θέλει μπορεί να τη γράψει και να μας τη πει. 

Στο τελευταίο στάδιο επιλέγουμε τον αγαπημένο μας ποιητή και του κάνουμε ένα μικρό αφιέρωμα. Βρίσκουμε πληροφορίες για τη ζωή και το έργο του. Διαβάζουμε άλλα ποιήματα του, φτιάχνουμε ένα φωτογραφικό άλμπουμ, ακούμε μελοποιημένα και άλλα ποιήματα του,ζωγραφίζουμε το πορτραίτο του όπως εμείς τον φανταζόμαστε. Τέλος του γράφουμε εμείς ένα ποίημα. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου