Τρίτη 2 Ιουλίου 2013

Οι Θησαυροί της Θάλασσας!!!

Οι Θησαυροί της Θάλασσας
Παιχνιδοτράγουδο του Μανόλη Φιλιππάκη

Πέντε φίλοι αγαπημένοι,
γελαστοί και αντρειωμένοι,
ρίχνουν μακρινή βουτιά
κολυμπάνε στα βαθιά.

Δίπλα τους μικρές γαρίδες,
αστακοί και πεταλίδες,
ροζ κοράλλια αστραφτερά
και δυο ψάρια με φτερά.

Σαν δελφίνια κολυμπάνε,
πιο βαθιά ακόμα πάνε,
εξερεύνηση, παιχνίδια,
γαλανά, χρυσά στολίδια.

Θησαυρούς και χίλια πλούτη,
κρύβει η θάλασσα ετούτη,
τα'χουν κρύψει οι γοργόνες,
στις ανήλιαγες κρυψώνες.




ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Συζητάμε με τα παιδιά για το περιεχόμενο του τραγουδιού.

1. Ποια ψάρια εμφανίζονται στη θάλασσα, που περιγράφει το τραγούδι;
2. Ποια εικόνα του βυθού από αυτές που περιγράφονται, σας αρέσει περισσότερο και γιατί;
3. Όταν κολυμπάτε στο βυθό αντικρίζετε όλα αυτά τα ψάρια;
4. Πόσα μυστικά <<κρύβει>> ο βυθός της θάλασσας;

Εμφανίζουμε μια μάσκα θαλάσσης και ζητάμε από τα παιδιά, να τη βάλουν και να μας πάνε ένα φανταστικό ταξίδι στο βυθό. Πώς τους φαίνεται η εμπειρία αυτή;




Παρατηρούμε εικόνες από τα ψάρια του βυθού και από άλλα  είδη(μαλάκια, φυτά).
Κατηγοριοποιούμε τα ψάρια ανάλογα με τα χαρακτηριστικά τους( θηλαστικά, οστρακόδερμα).

Συζητάμε για τη θρεπτική αξία των ψαριών. Συγκεκριμένα για τις ουσίες που περιέχουν (φώσφορο και βιταμίνες), που είναι απαραίτητες για τον οργανισμό μας. Δεν περιέχουν λίπος και δεν παχαίνουν όπως το κρέας.

Επισκεπτόμαστε ένα ιχθυοπωλείο και παρατηρούμε τα ψάρια και τα άλλα θαλασσινά είδη. Σχολιάζουμε τα χαρακτηριστικά τους(λέπια, μάτια,σώμα). Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να κάνουν τις ερωτήσεις τους για τα περίεργα ονόματα των ψαριών, για το σχήμα τους, για τον τρόπο ψαρέματος τους, για τις διαφορές ανάμεσα σε κατεψυγμένα και φρέσκα ψάρια. Οι ερωτήσεις καλό είναι να προετοιμαστούν από την τάξη, πριν την επίσκεψη μας.
Βγάζουμε φωτογραφίες από την ομαδική επίσκεψη μας.

Συζητάμε για ανθρώπους που έχουν εξερευνήσει το βυθό και έχουν μείνει στην ιστορία για την πορεία τους αυτή. Παρουσιάζουμε τον Ζακ Υβ Κουστώ, μέσα από εικόνες στο διαδίκτυο. Μπορούμε να δανειστούμε ένα dvd με τις περιπέτειες του και να δούμε αποσπάσματα.


Επιλέγουμε ένα όνομα ψαριού και παίζουμε με τη μπάλα. Βγαίνουμε στην αυλή και ένα παιδί πετάει τη μπάλα ψηλά, φωνάζοντας δυνατά ένα όνομα ψαριού π.χ: λιθρίνι. Το παιδί με το όνομα αυτό πρέπει να πιάσει τη μπάλα και αμέσως να φωνάξει το όνομα άλλου ψαριού. Εάν η μπάλα πέσει κάτω, τότε το παιδί σταματάει αμέσως και φωνάζει stop. Όλα τα ψάρια πρέπει να σταματήσουν και το παιδί με τη μπάλα, τη ρίχνει στον πλησιέστερο παίκτη. Εάν τον ακουμπήσει η μπάλα, τότε βγαίνει εκτός του παιχνιδιού.


Σε χαρτί του μέτρου φτιάχνουμε έναν βυθό, όπως τον φανταζόμαστε. Με χαρτί κάνσον κατασκευάζουμε μικρά ψαράκια, τα οποία ζωγραφίζουμε και έπειτα κολλάμε στο χαρτί. Ζωγραφίζουμε ότι άλλο πιστεύουμε πως υπάρχει σε έναν βυθό.
Παραλλαγή: Φτιάχνουμε ένα ενυδρείο με άχρηστα υλικά όπως κουτιά, κοχύλια, κλωστές, φυτά.


Τοποθετούμε μπλε πανιά στη τάξη και βάζουμε μία μουσική, για να δημιουργήσουμε την κατάλληλη ατμόσφαιρα. Χωριζόμαστε σε μικρές ομάδες και υποδυόμαστε τα ψάρια της αρεσκείας μας. Κινούμαστε στο βυθό όπως τα ψάρια, χαιρετιόμαστε, αγκαλιαζόμαστε, συζητάμε μεταξύ μας. Τι μπορεί να συζητούν τα ψάρια μεταξύ τους;
Ποια πράγματα τους απασχολούν περισσότερο; 
Στη συνέχεια συζητάμε  με τα παιδιά, για τη παράνομη αλιεία στη χώρα μας και όχι μόνο.



Παρατηρούμε τους παρακάτω πίνακες και σχολιάζουμε
Λίτσα Ράκκα-Ζαγγελίδου, Γοργόνα









Χρύσανθος Μποσταντζόγλου, Ελληνική Γοργόνα
D.Delamare, Γοργόνα




Τι απεικονίζουν οι παραπάνω πίνακες;
Υπάρχουν οι γοργόνες ή είναι ένας μύθος;
Ποιος γνωρίζει το μύθο του Μέγα Αλέξανδρου και της Γοργόνας;
Πως θα περιγράφατε τις γοργόνες, που βλέπετε στους πίνακες;
Ποια σας αρέσει περισσότερο και γιατί;

Ακούμε το cd της Μαρίζα Κωχ, Η Γοργόνα ταξιδεύει τον Μικρό Αλέξανδρο, προσεκτικά και σχολιάζουμε με τα παιδιά τον μύθο. 

Φτιάχνουμε τη δική μας γοργόνα με ψηφίδες από χαρτί. Σχηματίζει η εκπαιδευτικός το σώμα της γοργόνας σε χαρτί του μέτρου και τα παιδιά κολλούν τις ψηφίδες στην ουρά της. Δημιουργούμε μια μικρή ιστορία για τη δική μας γοργόνα. Της δίνουμε ένα όνομα, βρίσκουμε που μένει και με ποιους έρχεται σε επαφή. 



Ακούμε τα τραγούδια

Α. Η Ψαροπούλα

Β. Στου γιαλού τα βοτσαλάκια,Βασίλης Τσιτσάνης

Γ. Μέσα στις θαλασσινές σπηλιές, Μίκης Θεοδωράκης

Δ. Γοργόνα, Γιάννης Καλατζής










Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου