Τα πιο σημαντικά έθιμα της γιορτής του Πάσχα!!!!
Το Πάσχα θεωρείται η πιο σημαντική χριστιανική γιορτή,καθώς σηματοδοτεί την "θυσία" του Χριστού ενάντια στο θάνατο και τα πάθη του για την άφεση των αμαρτιών του ανθρώπου.
Ξεκινάει με την βδομάδα των Παθών και ολοκληρώνεται τη Κυριακή του Θωμά.
Από τα αρχαία ακόμα χρόνια οι άνθρωποι ετοιμάζονταν μέρες πριν για τη μεγάλη γιορτή,ετοιμάζοντας τα σπίτια τους,στρώνοντας τα πατώματα με αρωματικά φυτά,δάφνη και δεντρολίβανο.Έβαφαν τα παραδοσιακά κόκκινα αυγά,ενώ τα σπίτια μοσχοβολούσαν από τη μυρωδιά των τσουρεκιών.Όλη η οικογένεια συμμετείχε στα παραδοσιακά έθιμα,ενώ η εκκλησία θεωρούνταν τόπος κατάνυξης για αυτές τις μέρες.Φορούσαν τα "καλά" τους ρούχα και πήγαιναν στην εκκλησία να προσκυνήσουν.Τη Κυριακή του Πάσχα σε όλους τους δρόμους επικρατούσαν συνθήκες χαράς και γλεντιού με το παραδοσιακό ψήσιμο του οβελία.
Παρακάτω θα γνωρίσουμε μερικά από τα έθιμα του Πάσχα!!
1.Η ιστορία της λαμπάδας...
Η λαμπάδα ξεκίνησε από τα αρχαία χρόνια,όταν οι αθλητές χρησιμοποιούσαν τους πυρσούς στις Λαμπαδηδρομίες. Το Μεγάλο Σάββατο στην Ανάσταση όλοι οι πιστοί χρησιμοποιούν λευκές λαμπάδες για την μεταφορά του Αγίου Φωτός στο σπίτι τους.Ο ιερέας ψάλλει το "δεύτε λάβετε φως" και μεταφέρει μέσα από την Ωραία πύλη το άγιο φως.Οι λευκές λαμπάδες συμβολίζουν τη χαρά της Ανάστασης,ενώ οι κίτρινες συμβολίζουν τις ημέρες πένθους της Μεγάλης Βδομάδας.Σε μερικά μέρη της Ελλάδας υπάρχουν κάποια ξεχωριστά έθιμα...
Γιαννιτσά-Μάνη
Οι πιστοί ανάβουν τρεις φορές τη λαμπάδα τους τη Παρασκευή του Πάσχα,καθώς γιορτάζει η Ζωοδόχος Πηγή.Οι λαμπάδες είτε παραμένουν στην εκκλησία,είτε τις βάζουν οι πιστοί στα εικονίσματα τους.
Λιβαδειά
Μετά την Ανάσταση και πριν ξημερώσει ένας πιστός αφού κάνει το σταυρό του,ανάβει φωτιά και βάζει φωτιά και στο σωρό με τις λαμπάδες των πιστών.Η φωτιά χρησιμοποιείται και για το ψήσιμο του αρνιού την επόμενη ημέρα.
Βινία-Άγραφα
Τα μικρά παιδιά μετά το "Χριστός Ανέστη" έχουν τοποθετήσει ένα φανό πάνω σε ένα σωρό με ξερόκλαδα.Στη συνέχεια και αφού ακούσουν τον ιερέα να ψάλλει τρέχουν με τη λαμπάδα τους και καίνε τον φανό.
Επίσης στα Άγραφα υπάρχει και το γνωστό "φωτίκωμα",στο οποίο οι νονοί δίνουν στα βαφτιστήρια τους δώρα μία λαμπάδα και μία κουλούρα,ενώ ο αρραβωνιαστικός οφείλει να δώσει μία στολισμένη λαμπάδα στην αρραβωνιαστικιά του.
Τήλος
Οι λαμπάδες ονομάζονται "λουππίες" γιατί είναι φτιαγμένες από μία ειδική βαφική ρίζα.
Στο νησί γίνεται και η αναπαράσταση της ανάστασης του Λαζάρου.Ένα αγόρι καλύπτεται από φύλλα και τριγύρω τα υπόλοιπα αγόρια τραγουδούν το τραγούδι του Λαζάρου.
Ήπειρος
Υπάρχει το γνωστό "μαρτίτσι" το οποίο φορούν από τη 1η Μαρτίου για να μην τους "κάψει ο ήλιος" και το καίνε μαζί με τη λαμπάδα τους την ημέρα της Ανάστασης.
Το αυγό είναι ένα πανάρχαιο έθιμο,το οποίο συνεχίζει μέχρι και σήμερα.Το αυγό είναι σύμβολο ζωής και αναπαριστά τον τάφο του Χριστού,ο οποίος ήταν ερμητικά κλειστός,όπως άλλωστε και το κέλυφος του αυγού.
Το κόκκινο χρώμα συμβολίζει το αίμα του Χριστού και τη θυσία του για τη σωτηρία της ψυχής του ανθρώπου.Υπάρχουν όμως μερικές ακόμα ερμηνείες για το κόκκινο χρώμα..
ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ
Α. Η Παναγία πρόσφερε στους φύλακες του υιού της ένα καλάθι με αυγά.Όταν τα δάκρυα της έπεσαν πάνω στα αυγά αυτά βάφτηκαν κόκκινα.
Β. Όταν ο Ιησούς αναστήθηκε ο Ρωμαίος αυτοκράτορας θεώρησε απίθανη την Ανάσταση του Κυρίου,όπως και το να βαφούν κόκκινα τα αυγά.Τότε η Μαρία Μαγδαληνή έβαψε μερικά αυγά κόκκινα και τα πήγε στον αυτοκράτορα σαν επιβεβαίωση για την Ανάσταση του Κυρίου.
Γ. Μία δύσπιστη γυναίκα δεν πίστεψε πως ο Ιησούς αναστήθηκε και είπε:"Θα το πιστέψω μόνο όταν τα αυγά βαφούν με κόκκινο χρώμα και τότε τα αυγά έγιναν κόκκινα.
Το κόκκινο χρώμα συμβολίζει και τη χαρά της Ανάστασης του Κυρίου,αλλά σε πολλά μέρη της Ελλάδας το αξιοποιούσαν για το "καλό".Στη Καστοριά έβαζαν κόκκινες βελέντζες και μαντήλια,ενώ σε κάποια μέρη έβαζαν κόκκινα πανιά στα παράθυρα για να αποτρέπουν το "κακό μάτι".Τα αυγά τα βάφουμε τη Μεγάλη Πέμπτη, η οποία ονομάζεται και Κόκκινη Πέφτη.
Το πρώτο αυγό που βάφουμε το φυλάμε για την Παναγία και δεν το τσουγκρίζουμε.Το Μεγάλο Σάββατο μετά την Ανάσταση τσουγκρίζουμε τα αυγά.Ένα έθιμο που ξεκίνησε από την Αγγλία για πλάκα.Νικητής ήταν αυτός που είχε το πιο γερό αυγό.
Επίσης συμβολίζει και τη γέννηση μιας νέας ζωής,μόλις το κέλυφος του σπάσει.
Το κόκκινο χρώμα συμβολίζει το αίμα του Χριστού και τη θυσία του για τη σωτηρία της ψυχής του ανθρώπου.Υπάρχουν όμως μερικές ακόμα ερμηνείες για το κόκκινο χρώμα..
ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ
Α. Η Παναγία πρόσφερε στους φύλακες του υιού της ένα καλάθι με αυγά.Όταν τα δάκρυα της έπεσαν πάνω στα αυγά αυτά βάφτηκαν κόκκινα.
Β. Όταν ο Ιησούς αναστήθηκε ο Ρωμαίος αυτοκράτορας θεώρησε απίθανη την Ανάσταση του Κυρίου,όπως και το να βαφούν κόκκινα τα αυγά.Τότε η Μαρία Μαγδαληνή έβαψε μερικά αυγά κόκκινα και τα πήγε στον αυτοκράτορα σαν επιβεβαίωση για την Ανάσταση του Κυρίου.
Γ. Μία δύσπιστη γυναίκα δεν πίστεψε πως ο Ιησούς αναστήθηκε και είπε:"Θα το πιστέψω μόνο όταν τα αυγά βαφούν με κόκκινο χρώμα και τότε τα αυγά έγιναν κόκκινα.
Το κόκκινο χρώμα συμβολίζει και τη χαρά της Ανάστασης του Κυρίου,αλλά σε πολλά μέρη της Ελλάδας το αξιοποιούσαν για το "καλό".Στη Καστοριά έβαζαν κόκκινες βελέντζες και μαντήλια,ενώ σε κάποια μέρη έβαζαν κόκκινα πανιά στα παράθυρα για να αποτρέπουν το "κακό μάτι".Τα αυγά τα βάφουμε τη Μεγάλη Πέμπτη, η οποία ονομάζεται και Κόκκινη Πέφτη.
Το πρώτο αυγό που βάφουμε το φυλάμε για την Παναγία και δεν το τσουγκρίζουμε.Το Μεγάλο Σάββατο μετά την Ανάσταση τσουγκρίζουμε τα αυγά.Ένα έθιμο που ξεκίνησε από την Αγγλία για πλάκα.Νικητής ήταν αυτός που είχε το πιο γερό αυγό.
Επίσης συμβολίζει και τη γέννηση μιας νέας ζωής,μόλις το κέλυφος του σπάσει.
3.Η μαγειρίτσα
Μετά την Ανάσταση όλοι οι πιστοί επιστρέφουν στο σπίτι για το καθιερωμένο στρώσιμο του πασχαλινού τραπεζιού,το οποίο εκτός από τα κόκκινα αυγά περιλαμβάνει και τη γνωστή σούπα"Μαγειρίτσα".Περιλαμβάνει χορταρικά(λαχανικά),εντεράκια και τα εντόσθια του αρνιού,ρύζι και άλλα μυρωδικά.Είναι το πρώτο φαγητό μετά τη περίοδο της νηστείας που περιλαμβάνει κρέας.
Τα χορταρικά της συμβόλιζαν τα πικρά χόρτα που έτρωγαν οι Εβραίοι προς ανάμνηση για τη σκλαβιά από τους Αιγυπτίους.
Τα χορταρικά της συμβόλιζαν τα πικρά χόρτα που έτρωγαν οι Εβραίοι προς ανάμνηση για τη σκλαβιά από τους Αιγυπτίους.
4. Το ψήσιμο του Οβελία
Το αρνί συμβολίζει τον "Αμνό" του Θεού,που θυσιάστηκε για την ανθρωπότητα.Οι άνδρες από νωρίς τη Κυριακή επιδίδονται στην προετοιμασία για το παραδοσιακό ψήσιμο του αρνιού.Οι γυναίκες στη κουζίνα ετοιμάζουν άλλα παραδοσιακά "μπινελίκια" που θα συνοδεύσουν το αρνί.Ας δούμε μερικές άλλες παραδόσεις για το ψήσιμο...
Άνδρος
Το αρνί λέγεται "Λαμπριάτης" και ψήνεται στο φούρνο γεμιστό με λαχανικά και ρύζι.
Νάξος
Το αρνί λέγεται "Μπατούδο",καθώς ψήνεται στον φούρνο γεμιστό με λαχανικά,εντόσθια,ρύζι,αυγά και τυρί.
Σίφνος
Το αρνί ψήνεται σε ένα πήλινο δοχείο,το οποίο ονομάζεται "μαστέλο" και συνοδεύεται με άνηθο.
Κύθνος
Την ημέρα του Πάσχα επικρατεί ένα νησιώτικο γλέντι,στο οποίο γίνονται και πολλοί παραδοσιακοί γάμοι.Εκεί σερβίρονται τα εξής: τα "αληφόνια" που είναι άγρια πικροράδικα και τα "τσιμπητά" που είναι πιτάκια με μυζήθρα,κανέλα και μέλι.
5. Τα παραδοσιακά τσουρέκια
Τη Μεγάλη Πέμπτη όλες οι νοικοκυρές φτιάχνουν τα παραδοσιακά τσουρέκια,τα οποία συμβολίζουν τον άρτο της ζωής.Το αλεύρι "ζωντανεύει" και γίνεται ψωμί,συμβολίζοντας την Ανάσταση του Κυρίου.
6. Ο Λαγουδίνος
Το έθιμο του λαγού προέρχεται από τη Δυτική Ευρώπη και ειδικά από τη Γερμανία,όπου οι λαγοί έφερναν τα δώρα του Πάσχα στα μικρά παιδιά.Ο λαγός συμβόλιζε τη γονιμότητα και αφού το Πάσχα εορτάζεται την εποχή της Άνοιξης,συνδέθηκε άμεσα με τη θρησκευτική αυτή γιορτή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου