Γνωρίζω τα Ελληνικά Νησιά
Η Ελλάδα είναι μία υπέροχη χώρα, με μοναδικά τοπία που ξεχωρίζουν για τις ομορφιές και το άρωμα τους. Σε κάθε δρόμο, σε κάθε στενό, ακόμα και του πιο μικρού νησιού συναντούμε το χρώμα και τη φρεσκάδα. Το όμορφο γαλάζιο σε συνδυασμό με το ηλιοβασίλεμα και την ευγένεια όλων των κατοίκων της, δημιουργεί την ιδέα ενός μοναδικού προορισμού. Στο σχολείο δεν δίνεται συχνά η ευκαιρία να γνωρίσουν τα παιδιά από κοντά όμορφους τόπους, όπως τα ελληνικά νησιά, λόγω περιορισμένου χρόνου και οικονομικών δυσκολιών.
Η δική μου πρόταση αφορά ένα "μοναδικό ταξίδι" στην όμορφη νησιωτική Ελλάδα, μέσα από πλούσιο εποπτικό υλικό.. Ας ξεκινήσουμε το ταξίδι, με αφορμή μία συζήτηση με βασικό θέμα " Που θα ταξιδέψουμε το καλοκαίρι".
Θεματικές Προσεγγίσεις
Πρώτη Θεματική Προσέγγιση
Εισαγωγή
Η εκπαιδευτικός φέρνει στη τάξη μία βαλίτσα με διάφορα πράγματα ταξιδιού( μαγιό, σαγιονάρες, γυαλιά ηλίου, ψάθες, αντηλιακά). Αρχικά την αφήνει σε μία γωνιά της τάξης, ώσπου κάποιο παιδί δείξει ενδιαφέρον να μάθει τι κρύβει η βαλίτσα και γιατί την έφερε η δασκάλα του στη τάξη. Συγκεντρώνονται στο χώρο της συζήτησης και η εκπαιδευτικός εκφράζει την επιθυμία της για ένα ταξίδι το καλοκαίρι, μακριά από τη πόλη. Ενθαρρύνει τα παιδιά να προτείνουν μέρη και προορισμούς. Η εκπαιδευτικός καταγράφει τις ιδέες των παιδιών σε χαρτί του μέτρου και συζητάει τους λόγους που τις πρότειναν τα συγκεκριμένα μέρη. Ανοίγει τη βαλίτσα και δείχνει στα παιδιά τα είδη ταξιδιού, καθώς επίσης και μία φωτογραφία από κάποιο ελληνικό νησί που πιθανόν έχει ταξιδέψει στο παρελθόν.
(Σε περίπτωση που η εκπαιδευτικός δεν έχει ταξιδέψει, μπορεί να εκτυπώσει μία φωτογραφία από το διαδίκτυο).
Αναφέρεται στο μέρος που ταξίδεψε και στα τοπία που συνάντησε εκεί.
Τι της άρεσε περισσότερο από το νησί και γιατί επέλεξε να πάει εκεί.
Στη συνέχεια τα παιδιά μιλούν για το αν έχουν ταξιδέψει σε κάποιο νησί της Ελλάδος και σε ποιο. Καταγράφουμε τα νησιά σε ένα χαρτόνι για να βρούμε περισσότερες πληροφορίες στο διαδίκτυο.
Κυρίως Μέρος
Σε ένα χάρτη της Ελλάδος εντοπίζουμε τα νησιά, στα οποία ταξιδέψαμε και βλέπουμε ποιο είναι το πιο κοντινό και αντίστοιχα πιο μακρινό νησί από τη πόλη μας. Πώς μπορούμε να φτάσουμε ως εκεί; Υπάρχει μόνο λιμάνι ή και αεροδρόμιο; Στα νησιά που υπάρχει αεροδρόμιο ζωγραφίζουμε ένα αεροπλάνο ή "κολλάμε" ένα αυτοκόλλητο στο σχήμα αεροπλάνου. Σε ένα πίνακα διπλής εισόδου βλέπουμε ποια νησιά έχουν και τα δύο και ποια έχουν μόνο λιμάνι.
Κλείσιμο
Μοιράζουμε στα παιδιά χαρτιά Α4 και κηρομπογιές. Ζητάμε να ζωγραφίσουν ένα ελληνικό νησί, όπως το φαντάζονται τα ίδια. Συγκεντρωνόμαστε σε μια γωνιά και το κάθε παιδί μας παρουσιάζει το έργο του. Εντοπίζουμε ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα στα έργα των παιδιών.
Δεύτερη Θεματική Προσέγγιση
Εισαγωγή
Παρουσιάζουμε στα παιδιά φωτογραφικό υλικό από διάφορα νησιά( Κυκλάδες, Νησιά Β.Αιγαίου, Κρήτη, Δωδεκάνησα, Επτάνησα). Παρατηρούμε τα χρώματα που κυριαρχούν στα σπίτια και στις στέγες των σπιτιών, σε ποια νησιά δεν υπάρχουν στέγες στα σπίτια, πώς είναι οι δρόμοι των νησιών, σε ποια νησιά υπάρχουν ανεμόμυλοι, ποια νησιά έχουν πολύ πράσινο και σε ποια υπάρχει ξηρασία τους καλοκαιρινούς μήνες.
Κυρίως Μέρος
Αναζητούμε στο διαδίκτυο πληροφορίες για τα νησιά στα οποία έχουμε ταξιδέψει( σε ποιο σύμπλεγμα ανήκουν, σε ποιο πέλαγος, ποια είναι η πιο γνωστή παραλία, ποια προϊόντα φημίζονται στο νησί). Επιλέγουμε εικόνες και τις εκτυπώνουμε. Αναφερόμαστε στα επαγγέλματα των νησιωτών κατοίκων και αναζητούμε εικόνες από διάφορα επαγγέλματα.
Ποιο επάγγελμα κυριαρχεί στα νησιά της Ελλάδας και πώς ζούνε οι άνθρωποι στα νησιά.
Πόσο διαφορετική είναι η ζωή των παιδιών στα νησιά από τη ζωή των παιδιών σε μία μεγάλη πόλη. Που θα θέλαμε να ζούμε και γιατί.
Κλείσιμο
Συγκεντρώνουμε το υλικό σε μία γωνιά την οποία θα αξιοποιήσουμε αργότερα για να εκθέσουμε τα ελληνικά νησιά.
Ακούμε τη μουσική από τον "Ικαριώτικο" χορό και κατασκευάζουμε στα τραπεζάκια μικρά καραβάκια από χαρτί. Σε κάθε καράβι γράφουμε το όνομα του νησιού που αγαπάμε πολύ, αφού το χρωματίσουμε και δίπλα γράφουμε το όνομα μας.
Τρίτη Θεματική Προσέγγιση
Εισαγωγή
Το κάθε παιδί φέρνει στη τάξη κάποιο αναμνηστικό από κάποιο ταξίδι που έχει κάνει σε κάποιο νησί και μας το παρουσιάζει.
Φτιάχνουμε με βαζάκια αναμνηστικά με τα ονόματα των ελληνικών νησιών. Μέσα στο βαζάκι βάζουμε χρωματιστή άμμο, βάφουμε με τέμπερες τα μπουκάλια και γράφουμε τα ονόματα των νησιών μας.
Κυρίως Μέρος
Ακούμε διάφορα νησιώτικα τραγούδια και εντοπίζουμε διάφορα μουσικά όργανα που ακούγονται. Παρουσιάζουμε εικόνες των βασικών μουσικών οργάνων και έπειτα γνωρίζουμε παραδοσιακούς νησιώτικους χορούς. Βλέπουμε σχετικό βίντεο στο διαδίκτυο.Εντοπίζουμε παραδοσιακές ποδιές των γυναικών, κεντήματα και παραδοσιακά φαγητά. Εκτυπώνουμε φωτογραφίες.
Κλείσιμο
Κατασκευάζουμε μία παραδοσιακή ποδιά από τσόχα και μαλλί. Μοιράζουμε στα παιδιά ένα κομμάτι τσόχα, μαλλί σε διάφορα χρώματα και κόλλα. Αφήνουμε τα παιδιά να κολλήσουν το μαλλί στη τσόχα και να κάνουν ότι σχήματα θέλουν.
Τέταρτη Θεματική Προσέγγιση
Α. Φτιάχνουμε ένα παραδοσιακό νησιώτικο φαγητό ή γλυκό.
Β. Μας επισκέπτεται κάποιος γονέας που η καταγωγή του είναι από κάποιο νησί της χώρας μας και μας το γνωρίζει μέσα από φωτογραφίες. Πόσο καιρό έζησε εκεί και τι του άρεζε περισσότερο.
Γ. Δημιουργία Γωνιάς
Συγκεντρώνουμε το υλικό σε μια γωνιά, της δίνουμε ένα τίτλο και εκεί εκθέτουμε όλο το υλικό που συγκεντρώσαμε για τα ελληνικά νησιά(φωτογραφίες, κατασκευές, προτάσεις παιδιών και ιδέες, πληροφορίες για τα ελληνικά νησιά). Η γωνιά είναι ανοικτή για τους γονείς και τις άλλες τάξεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου