Θεματικές Προσεγγίσεις
Α. Με αφορμή το παραμύθι "Η Φάλαινα που βγήκε στη στεριά",εκδόσεις Καλειδοδκόπιο, γνωρίζουμε τα ζώα που ζουν στους πόλους. Αρχικά παρατηρούμε τις εικόνες του παραμυθιού και ονομάζουμε όσα ζώα γνωρίζουμε και αναφερόμαστε στα βασικά χαρακτηριστικά τους. Συγκεκριμένα εστιάζουμε στο χρώμα των ζώων, στο μέγεθος τους, στο σχήμα τους, στο περιβάλλον που ζουν, στη τροφή τους και γενικότερα στον τρόπο ζωής τους. Μπορούμε να χωρίσουμε τα παιδιά σε μικρές ομάδες και η καθεμία να αναλάβει ένα ζώο που ζει στους πόλους. Κατόπιν συνεργασίας ψάχνουν στη βιβλιοθήκη εικόνες του ζώου, ενώ με τη βοήθεια της εκπαιδευτικού βρίσκουμε πληροφορίες από το διαδίκτυο και τις εκτυπώνουμε. Στο τέλος η κάθε ομάδα μας παρουσιάζει το εποπτικό υλικό που βρήκε και εντοπίζουμε ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα στα ζώα των πόλων. Να επισημάνουμε ότι η κάθε ομάδα μπορεί να αναλάβει περισσότερα από ένα ζώα και να συγκεντρώσει υλικό.
Β. Μπορούμε να επιλέξουμε τρία αγαπημένα μας ζώα και να γράψουμε μια φανταστική ιστορία για το πως πιστεύουμε ότι ζουν και στη συνέχεια να δούμε με τα παιδιά ντοκιμαντέρ με τα ζώα που ζουν στους πόλους και να συγκρίνουμε τις ιστορίες μας με την πραγματικότητα. Στο τέλος μπορούμε να χωρίσουμε τα παιδιά σε τρεις ομάδες π.χ στην ομάδα των πιγκουίνων, της πολικής αρκούδας και της λευκής φώκιας. Η εκπαιδευτικός κάνει ερωτήσεις που αφορούν και τα τρία παραπάνω ζώα των πόλων. Στο κέντρο της παρεούλας, τοποθετούμε τουβλάκια και κάθε φορά που γίνεται μία ερώτηση, ένα παιδί από τη κάθε ομάδα πρέπει να πάρει πρώτο ένα τουβλάκι και να απαντήσει σωστά στην ερώτηση. Αν δεν απαντήσει σωστά τότε οι δύο άλλες ομάδες κερδίζουν έναν βαθμό. Η κάθε ερώτηση έχει δικούς της βαθμούς.
Γ. Έχουμε αφήσει στη τάξη διάφορες εικόνες με τα ζώα των πόλων αλλά και με άλλα ζώα όπως: ζώα της ζούγκλας, του δάσους, της φάρμας. Παρουσιάζουμε στα παιδιά ένα πιγκουίνο τον Μάρκο, ο οποίος μας αφηγείται τη δική του ιστορία και μας λέει πως έχει χάσει όλες τις φωτογραφίες με τους αγαπημένους του φίλους. Μας ζητά τη βοήθεια του, ώστε να τις βρούμε και να τις επιστρέψουμε πίσω. Βάζουμε μουσική και ενθαρρύνουμε τα παιδιά να εντοπίσουν όλες τις φωτογραφίες με τους φίλους του μικρού πιγκουίνου. Αφού τις συγκεντρώσουμε, συζητάμε με τον μικρό πιγκουίνο και σχολιάζουμε τους φίλους του(που ζουν, πόσο μοιάζουν με εκείνον, τι τρώνε, πώς κινούνται).
Σε χαρτόνι του μέτρου γράφουμε τα ονόματα των ζώων και από κάτω ότι πληροφορίες γνωρίζουμε και όσες μας λέει ο πιγκουίνος. Στο τέλος φτιάχνουμε ένα ομαδικό κολάζ με όλες τις φωτογραφίες των ζώων.
Δ. Έχουμε ενημερώσει τα παιδιά και τους γονείς πως μια συγκεκριμένη μέρα η Φαλαινού, μία μικρή γαλάζια φάλαινα θα μας επισκεφτεί στο σχολείο, ώστε να τη γνωρίσουμε από κοντά και να μας διηγηθεί την ιστορία της και πώς κατάφερε να ξεφύγει από τα δίχτυα των λαθραίων ψαράδων. Προετοιμάζουμε από το σπίτι μαζί με τους γονείς μας ερωτήσεις που θέλουμε να της κάνουμε, απορίες που επιθυμούμε να λύσουμε, ενώ βρίσκουμε πληροφορίες για τη ζωή της και φωτογραφίες με τους φίλους της.Την ημέρα εκείνη την υποδεχόμαστε στη τάξη μας και της παίρνουμε μία μικρή συνέντευξη. Η Φαλαινού μας απαντάει στις ερωτήσεις μας, μας συστήνεται και μας γνωρίζει τους φίλους με τους οποίους παίζει στους πόλους,ενώ μας εξηγεί πόσο άδικο είναι οι άνθρωποι να κυνηγούν τις φάλαινες με σκοπό να τις σκοτώσουν. Τις ερωτήσεις των παιδιών τις καταγράφουμε σε χαρτόνι Α3 και όλο το εποπτικό υλικό που συγκεντρώθηκε το "κολλάμε" σε χαρτί του μέτρου και το τοποθετούμε σε μία γωνιά της τάξης με τίτλο: Η Φαλαινοθηρία είναι.....(αφήνουμε τα παιδιά να προτείνουν)..
Να σημειωθεί πως το ρόλο της Φαλαινούς μπορεί να πάρει μία κούκλα-φάλαινα..
Α. Με αφορμή το παραμύθι "Η Φάλαινα που βγήκε στη στεριά",εκδόσεις Καλειδοδκόπιο, γνωρίζουμε τα ζώα που ζουν στους πόλους. Αρχικά παρατηρούμε τις εικόνες του παραμυθιού και ονομάζουμε όσα ζώα γνωρίζουμε και αναφερόμαστε στα βασικά χαρακτηριστικά τους. Συγκεκριμένα εστιάζουμε στο χρώμα των ζώων, στο μέγεθος τους, στο σχήμα τους, στο περιβάλλον που ζουν, στη τροφή τους και γενικότερα στον τρόπο ζωής τους. Μπορούμε να χωρίσουμε τα παιδιά σε μικρές ομάδες και η καθεμία να αναλάβει ένα ζώο που ζει στους πόλους. Κατόπιν συνεργασίας ψάχνουν στη βιβλιοθήκη εικόνες του ζώου, ενώ με τη βοήθεια της εκπαιδευτικού βρίσκουμε πληροφορίες από το διαδίκτυο και τις εκτυπώνουμε. Στο τέλος η κάθε ομάδα μας παρουσιάζει το εποπτικό υλικό που βρήκε και εντοπίζουμε ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα στα ζώα των πόλων. Να επισημάνουμε ότι η κάθε ομάδα μπορεί να αναλάβει περισσότερα από ένα ζώα και να συγκεντρώσει υλικό.
Β. Μπορούμε να επιλέξουμε τρία αγαπημένα μας ζώα και να γράψουμε μια φανταστική ιστορία για το πως πιστεύουμε ότι ζουν και στη συνέχεια να δούμε με τα παιδιά ντοκιμαντέρ με τα ζώα που ζουν στους πόλους και να συγκρίνουμε τις ιστορίες μας με την πραγματικότητα. Στο τέλος μπορούμε να χωρίσουμε τα παιδιά σε τρεις ομάδες π.χ στην ομάδα των πιγκουίνων, της πολικής αρκούδας και της λευκής φώκιας. Η εκπαιδευτικός κάνει ερωτήσεις που αφορούν και τα τρία παραπάνω ζώα των πόλων. Στο κέντρο της παρεούλας, τοποθετούμε τουβλάκια και κάθε φορά που γίνεται μία ερώτηση, ένα παιδί από τη κάθε ομάδα πρέπει να πάρει πρώτο ένα τουβλάκι και να απαντήσει σωστά στην ερώτηση. Αν δεν απαντήσει σωστά τότε οι δύο άλλες ομάδες κερδίζουν έναν βαθμό. Η κάθε ερώτηση έχει δικούς της βαθμούς.
Γ. Έχουμε αφήσει στη τάξη διάφορες εικόνες με τα ζώα των πόλων αλλά και με άλλα ζώα όπως: ζώα της ζούγκλας, του δάσους, της φάρμας. Παρουσιάζουμε στα παιδιά ένα πιγκουίνο τον Μάρκο, ο οποίος μας αφηγείται τη δική του ιστορία και μας λέει πως έχει χάσει όλες τις φωτογραφίες με τους αγαπημένους του φίλους. Μας ζητά τη βοήθεια του, ώστε να τις βρούμε και να τις επιστρέψουμε πίσω. Βάζουμε μουσική και ενθαρρύνουμε τα παιδιά να εντοπίσουν όλες τις φωτογραφίες με τους φίλους του μικρού πιγκουίνου. Αφού τις συγκεντρώσουμε, συζητάμε με τον μικρό πιγκουίνο και σχολιάζουμε τους φίλους του(που ζουν, πόσο μοιάζουν με εκείνον, τι τρώνε, πώς κινούνται).
Σε χαρτόνι του μέτρου γράφουμε τα ονόματα των ζώων και από κάτω ότι πληροφορίες γνωρίζουμε και όσες μας λέει ο πιγκουίνος. Στο τέλος φτιάχνουμε ένα ομαδικό κολάζ με όλες τις φωτογραφίες των ζώων.
Δ. Έχουμε ενημερώσει τα παιδιά και τους γονείς πως μια συγκεκριμένη μέρα η Φαλαινού, μία μικρή γαλάζια φάλαινα θα μας επισκεφτεί στο σχολείο, ώστε να τη γνωρίσουμε από κοντά και να μας διηγηθεί την ιστορία της και πώς κατάφερε να ξεφύγει από τα δίχτυα των λαθραίων ψαράδων. Προετοιμάζουμε από το σπίτι μαζί με τους γονείς μας ερωτήσεις που θέλουμε να της κάνουμε, απορίες που επιθυμούμε να λύσουμε, ενώ βρίσκουμε πληροφορίες για τη ζωή της και φωτογραφίες με τους φίλους της.Την ημέρα εκείνη την υποδεχόμαστε στη τάξη μας και της παίρνουμε μία μικρή συνέντευξη. Η Φαλαινού μας απαντάει στις ερωτήσεις μας, μας συστήνεται και μας γνωρίζει τους φίλους με τους οποίους παίζει στους πόλους,ενώ μας εξηγεί πόσο άδικο είναι οι άνθρωποι να κυνηγούν τις φάλαινες με σκοπό να τις σκοτώσουν. Τις ερωτήσεις των παιδιών τις καταγράφουμε σε χαρτόνι Α3 και όλο το εποπτικό υλικό που συγκεντρώθηκε το "κολλάμε" σε χαρτί του μέτρου και το τοποθετούμε σε μία γωνιά της τάξης με τίτλο: Η Φαλαινοθηρία είναι.....(αφήνουμε τα παιδιά να προτείνουν)..
Να σημειωθεί πως το ρόλο της Φαλαινούς μπορεί να πάρει μία κούκλα-φάλαινα..
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου